Fodbold live på bærbar Playstation

Se replays og statistik eller følg en enkelt spiller live via Sonys bærbare Playstation PSP.

I fremtiden bliver det blandt andet muligt at se live-fodbold via Sonys PSP. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Allerede fra næste sæson bliver det tiltag en realitet for de tusindvis af stamgæster på fodboldklubbens Arsenals hjemmebane Emirates Stadium.

Sonys ide er i første omgang at tilbyde alle sæsonkortholdere, at købe selskabets særlige mini-playstation, PSP, sammen med deres sæsonkort for dermed at kunne abonnere på en særlig service, hvor de bliver serveret langsomme gengivelser, statistik, scoringer i andre kampe og meget andet i løbet af fodboldkampens hede.

Klubberne ejer rettighederne
PSPen er nemlig i besiddelse af en skærm, der kan vise utrolig skarpe billeder og via et trådløs netværk kan tilskuerne så logge på en særlig service og få glæde af de mange ekstra informationer.

Grunden til at Sony først vælger at teste systemet på Nicklas Bendtner og resten af Arsenal-spillernes hjemmebane i London er, at klubberne i den bedste engelske række selv ejer rettighederne over live-optagelserne på stadion.

Derfor slipper Sony for at skulle slås med store TV-netværk om rettighederne til målene, stoleskuddene og de svinske tacklinger.

Alligevel understreger Sonys hollandske direktør Eric Siereveld, der står for lanceringen af det nye fremstød over for Business.dk, at selskabet bestemt har planer om, at PSP-ideen skal bruges i en række andre sportsgrene.

Det gælder eksempelvis golf, ishockey og ikke mindst Formel 1.

”Potentialet for det her er enormt. Det der er vores udfordring er at gøre det til en pris, som kunderne synes er rimelig, og samtidig gøre systemet så sikkert som muligt. I første omgang har vi lavet det sådan, at PSPen kun kan koble op på tjenesten, når man er på stadion og streame kampene live. På den måde undgår vi misbrug af systemet,” siger Eric Siereveld.

En helhedsoplvelse
Han påpeger, at Sony i øjeblikket arbejder på at lade andre selskaber sende reklamer mellem de forskellige klip, så Sony på den måde kan holde prisen nede, så flere sportsfans vil investere i den nye teknologi.

Her vil især sportsfirmaer som Nike, Adidas og lignende ifølge ham være interessante som samarbejdspartnere for Sony.

"Markedet er der helt sikkert, men forretningsmodellen skal lige skrues rigtigt sammen. Det handler om at tilbyde seerne en større oplevelse og gøre det at være tilskuere til en helhedsoplvelse, når man som tilskuer kan se klip fra to holds tidligere opgør eller statistik på en enkelt spiller," siger Eric Siereveld.