Flydere til folket

Efter i årtier at have været bilmærket for ældre mænd iført hawaiiskjorte, stok og skæv toupé har Buick fået nyt liv. Ikke fordi amerikanerne har genopdaget det legendariske bilmærke, men fordi de - af alle steder - elsker den ærkeamerikanske flyder i folkerepublikken Kina!

Og det i en grad, så Buick sælger flere biler i Kina end hjemme i USA. Alene i år har Buick oplevet en salgsfremgang på 30 procent i Riget i Midten. Succesen har manet alle rygter om mærkets snarlige død i jorden.

Kørte bil i metroen

@Note Tekst m. firkant:I den portugisiske by Oporto skabte en ældre bilist kaos, da han forvildede sig ind i undergrundsbanen. »Jeg vidste ikke engang, at byen havde en undergrundbane,« skulle han have sagt til politiet.

Volvoer på alkohol

@Note Tekst m. firkant:Volvo Cars udvider distributionen af Flexifuel biler til flere europæiske markeder. Samtidig udvides modelprogrammet, og Volvo's nye C30 kommer også på markedet med Flexifuel motor. Fremover vil man kunne købe Flexifuel biler i Sverige, Storbritannien, Irland, Frankrig, Spanien, Holland, Belgien, Schweiz og Norge.Frankrig vil i løbet af året bygge 500 E85-tanke (85 procent etanol og 15 procent benzin). Brændstoffet skal produceres på landbrugsprodukter. I dag producerer 23 fabrikker i Europa etanol, primært på basis af sukkerroer og korn. Tre af Volvo's modeller - C30, S40 og V50 - kan nu tilbydes i en miljøtilpasset Flexifuel version. Motoren er en firecylindret på 125 hk. Bioetanol og benzin hældes i samme tank, da motoren kan køre på en hvilken som helst blanding af benzin og etanol.

OPEL overvejer Vectra-navnet

@Note Tekst m. firkant:Ifølge det engelske bilblad Auto Express er Opel trætte af navnet Vectra, som de mener er så tæt knyttet til den nuværende models konservative design, at afløseren skal hedde noget andet. Den europæiske leder af Opels moderselskab General Motors Carl-Peter Forster siger til bladet, at afløseren bliver mere strømlinjet og coupé-agtig. Derfor skal navnet ændres. Måske til Insignia.

Maksimeret familieflytter

@Note Tekst m. firkant:Ford har ramt plet med S-Max, der på fornem vis kombinerer en sporty stationcar med en rummelig mpv. Nu skal noget af succesen smøres af på den mere anonyme lillebror, Focus C-Max, der får den store overhaling: Ude »maximeres« fronten med samme tre-delte motorhjelm i Fords »kinetic design« stil som S-Max, mens kabinen friskes op med nye instrumenter, midterkonsol og dørbeklædninger. For at understrege, at den kompakte familieflytter nu er en del af Max-familien, dropper Ford mellemnavnet Focus. Den nye C-Max har haft premiere på biludstillingen i Bologna og kommer til Danmark i løbet af foråret. Priserne er endnu ukendte.