Flere p-licenser end p-pladser

I flere områder i Københavns Kommune er der solgt flere parkeringslicenser til beboerne, end der er lovlige p-pladser. Kritisabelt, mener flere. Borgmesteren glæder sig over, at flere vælger bilen fra.

Foto: Nikolai Linares
For mange københavnske bilejere kan det være en daglig kamp at lede efter en parkeringsplads.  I flere p-zoner i hovedstaden er der nemlig langt færre lovlige pladser end udstedte parkeringslicenser, som borgere har betalt over 600 kr. for.

Tal fra Københavns Kommunes Center for Parkering viser, at der i den kommende nye lilla p-zone i Indre By er blevet solgt 875 parkeringslicenser, mens der kun er 530 offentlige parkeringspladser.

Og det samme gør sig gældende andre steder i hovedstaden: I p-zonen Århus Plads på Østerbro var der i april i år udstedt over 5.100 p-licenser mod godt 4.500 lovlige p-pladser i nattetimerne, og i p-zonen Enghave Plads på Vesterbro var der solgt godt 3.000 beboerlicenser til lidt over 2.500 pladser. Center for Parkering pointerer dog, at antallet af licenser kan ændre sig fra dag til dag på grund af licenser, der ikke fornyes, eller løbende udstedelser af nye licenser.

»Unfair og plat«

Det konservative medlem i Københavns Kommune Teknik- og Miljøudvalg, Jakob Næsager, kalder situationen »plat« og har nu fremsat et forslag, der skal behandles i udvalget mandag, om at oprette nye p-pladser, så det matcher antallet af solgte parkeringslicenser.

»Jeg ved godt, at p-licenserne ikke giver ret til en bestemt plads, men jeg synes, det er unfair og plat at sælge 875 licenser til 530 pladser i Indre By. Og det sker jo også andre steder i byen. Hvis vi var en virksomhed, ville vi få en sag på halsen for at sælge et produkt, der ikke eksisterer,« siger han.

Politisk konsulent Torben Lund Kudsk fra Forenede Danske Motorejere (FDM) kalder det et skridt i den »gale retning«, især da prisen for en p-licens i år er steget betragteligt – fra 195 til 690 kroner.

»En p-licens er efterhånden en relativ dårlig lotteriseddel, hvor chancen for gevinst ikke er stor i visse områder. Københavns Kommune bruger deres parkeringsstrategi til at gøre det uattraktivt at have og bruge en bil i byen. Et er, at man gør alt for at genere folk, der ikke bor i København, for at undgå at de kører i bil ind til byen, men det her illustrerer jo, at man også rammer Københavns egne borgere,« siger konsulenten, der foreslår, at zoneinddelingerne bliver mindre fastlåste, så p-licenser kan gælde til et større geografisk område, og altså også flere mulige p-pladser.

Flere fravælger bilen

Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) glæder sig over, at antallet af solgte p-licenser er faldet, hvilket tyder på, at flere vælger bilen fra.
»Vores målsætning er, at vi skal have en CO2-neutral hovedstad. Nogen har behov for en bil, og de skal selvfølgelig have mulighed for det, men samtidig skal vi presse på for at få flere til at vælge cyklen og den kollektive trafik,« siger han og påpeger, at antallet af licenser ikke nødvendigvis svarer til behovet for p-pladser, fordi folk eksempelvis kan være fraflyttet uden at have afleveret deres licens.

»Når parkeringsbelægningen bliver undersøgt, er det ikke altid, der er fyldt. Men vi har selvfølgelig områder med stort pres, eksempelvis Østerbro. I forhold til omkostningerne ved at anlægge p-pladser er p-licenserne meget billige, og det er ikke en p-plads, man køber, men en ret til at parkere langt billigere i sit nærområde,« siger borgmesteren.

Hos Københavns City Center, en interesseorganisation for butikkerne i Indre By, vurderer direktør Jan Michael Hansen, at kampen om p-pladser blandt beboerne også rammer udefrakommende – og altså kunder i butikkerne – for når det tager længere tid at finde en p-plads, så afholder det mange mennesker for at køre ind til byen.