Fiskers luksus-Karma er klar

I Norden er der solgt 45 Karma, men kunderne kan ikke vide med sikkerhed, hvad det koster at indregistrere bilerne.

Tidløs, elegant, temmelig politisk korrekt - og med et umiskendeligt strøg af luksus over sig. Fisker Karma er produktionsklar og bliver vist på biludstillingen i Detroit i næste måned. Fold sammen
Læs mere

Den danske bildesigner Henrik Fiskers hybrid-bil, Karma, er produktionsklar.

I et år, hvor den hidtil værste krise har ramt amerikansk bilindustri, står danskeren Henrik Fisker klar til at indtage bilbyen Detroit med sin grønne luksushybrid, Karma, når biludstillingen åbner kort efter nytår. Det var på Detroit-udstillingen sidste år, at Karma første gang blev præsenteret, men nu bliver den produktionsklare model vist.

»Vi er meget spændte på at vise Karma i Detroit,« siger Henrik Fisker i en pressemeddelelse og tilføjer, at »modtagelsen af Karma har været helt overvældende, og jeg er stolt over at kunne meddele, at vi allerede har solgt alle de biler, vi er i stand til at producere, frem til sommeren 2010«.

Den elegante Karma kommer i USA til at koste 87.900 dollar (516.000 kr.), og Fisker Automotive anslår, at de fleste Karma-ejere, som har mulighed for at sætte ledningen i stikkontakten natten over, og som om dagen pendler cirka 80 kilometer, kan køre over 40 kilometer pr. liter benzin.

Ikke dårligt for en bil, der er 499 cm lang, 198 cm bred og vejer cirka 2,1 ton.

Interessen for Karma er stor i Norden. Her er der bestillinger på 45 Karma, og Jaguar i København har netop haft en såkaldt mockup bil udstillet.

»I sidste uge fik vi bestilling på fem biler, så det ser meget spændende ud,« siger Jacob Nellemann, der er direktør for Nellemann, som har importen af Fiskers bil i Norden.

Den danske pris er det samme som i USA, dog kommer der som minimum dansk moms til. giftsmæssigt er det dog ikke afklaret, hvor Karma’en passer ind, så de danske købere må foreløbigt leve i uvished om, hvad den endelige pris med danske nummerplader bliver.

»Vi mener ikke, at der skal betales registreringsafgift, fordi det er en elbil. Vores tekniske afdeling er i gang med at forhandle med myndighederne i øjeblikket,« siger Jacob Nellemann.

For selv om Karma er udstyret med både el- og benzinmotor, så mener Jacob Nellemann, at det er en elbil, fordi motoren aldrig driver bilen frem direkte, men kun trækker generatoren, der sørger for strøm. Efter de nugældende regler er der kun moms på elbiler, men ikke den langt mere kostbare registreringsafgift.

Uden at have haft mulighed for at nærstudere Karma’s tekniske sammensætning er chefkonsulent Jørgen Nysom Schoop, Skat, inde på samme spor.

»Som reglerne er frem til 2012, skal der ikke betales registreringsafgift af en ren eldrevet bil. Det afgørende er, om den kan køre på benzinmotoren alene eller ej, men hvis motoren udelukkende oplader batterierne, så er det min umiddelbare vurdering, at det en elbil, der ikke skal betales registreringsafgift af,« siger Jørgen Nysom Schoop.

Karma, måske ikke så smuk som Henrik Fiskers mesterstykke, Aston Martin DB9, er præget af kraftfulde linier, og præstationerne lever op til udseendet: El- og benzinmotor i kombination giver en ydelse på 408 hestekræfter, en acceleration fra 0 til 100 km/t på seks sekunder, og en elektronisk begrænset tophastighed på 200 km/t.

Elmotoren er drevet af strøm fra avancerede lithium-ion batterier, benzinmotoren er en firecylindret toliters sag fra General Motors, samme motor som GM forventer at bruge i den kommende Chevrolet Volt.

De første Fisker Karma ruller af samlebåndet i november 2009.

Karma samles af den finske fabrik Valmet Automotive, der også fremstiller Porsche Boxster and Porsche Cayman.