Firehjulstrækkerne:

Årets mest udskældte klasse. I Tyskland oplevede flere ejere af de store firehjulstrækkere at deres bil blev udsat for hærværk. De fylder godt i landskabet og er ikke så politisk korrekte i en tid, hvor CO2-udslippet står højt på listen. I Danmark greb regeringen ind og har gjort det dyrere, at købe de store firehjulstrækkere på gule plader.

Høj luksus

BMW X5 med dieselmotor er dybest set alt for stor og som familiebil overflødig. Men dens utallige kvaliteter gør den til et meget behageligt selskab. BMWen byder på dynamiske, og for en bil af den størrelse, næsten naturstridigt gode køreegenskaber, fremragende plads, en stærk og fornøjelig motor, der forstår at nippe til dråberne – alt er relativt, forstås – og ikke mindst en luksusfornemmelse, hvor man næsten er helt oppe i BMW 7-klassen, ja, så er køre– og ejerglæden også hjemme. X5erens sportslige sindelag koster dog på komfortsiden. Ujævnheder på en typisk dansk i-mange-år-ikke-vedligeholdt landevej slår i gennem karossen med en ubarmhjertig hårdhed. mkj/Foto: Martin Dam Kristensen

BMW X5 Type: 4x4 SUV Motor: 3-liters diesel Ydelse: 235 hk/4.000 omdr. Moment: 520 Nm/2.000 omdr. Topfart: 210 km/t 0-100 km/t: 8,1 sek. Forbrug: 11,5 km/l Vægt: 2.180 kg Pris: 618.000 kr. gule plader

Sporty sværvægter

Porsche Cayenne S er en fornøjelse. Sportslig som ingen andre i samme vægtklasse. Power og macho er de signaler, som Porsche Cayenne tydeligst signalerer, når man kigger på den forfra. Muskler, vægt og hurtighed kombineret i ét. Og hvis man kan se bort fra, at den forfra rent faktisk ligner en 911 på stylter, så er fornemmelsen af Porsche og superbil meget nærværende, når man har sat sig op, og døren er smækket i med et solidt klunk. På en knap på midterkonsollen kan vognen spændes op til »sport«, og så er man virkelig på banen. Med det legetøj slået til, bliver den næsten for sportslig. mkj/Foto: Martin Dam Kristensen

Porsche Cayenne S Type: 4x4 SUV Motor: 8 cyl. 4,8 ltr. benzin Ydelse: 385hk/6.000 omdr. Moment: 500 Nm/3.500 omdr. Topfart: 252 km/t 0-100 km/t: 6,6 sek. Forbrug: 8,3 km/l Vægt: 2.300 kg Pris: Ca, 900.000 kr. på gule plader

4x4 med milde træk

Landrover Freelander, der er en mini-Range Rover, kan ikke blot gøre sig gældende i terræn, for Freelander er en rigtigt god asfaltbil. Faktisk formidabel på en motorvej og oven i købet støjsvag, og i den testede van-udgave ligger den nye 2,2 liters dieselturbo, (der fremstilles af Peugeot). Det er måske ikke verdens kraftigeste motor, men på den anden side er der rigeligt til både on- og offroad i Freelanderen.

Den udmærker sig med en nærmest blød diesellyd og leverer et moment på 400 Nm fra 2.000 omdrejninger, og er med et gennemsnitsforbrug på 13,3 km literen samtidig forbrugsmæssigt på den forsvarlige side, når det gælder biler i denne størrelse. Alt i alt er Freelander et godt bud på en offroader, der bruges mest på asfalt, men også skal kunne noget, når vejen slipper op. Samtidig er den så tilpas i størrelsen og forbrug, at man godt kan være den bekendt. gen/Foto: Jan Jørgensen

Landrover Freelander Type: 4x4 SUV Motor: 2,2 liters diesel Ydelse: 160 hk/4.000 omdr. Moment: 400 Nm/2.000 omdr. Topfart: 181 km/t 0-100 km/t: 11,7 sek. Forbrug: 13,3 Vægt: 1.775 kg Pris: 409.080 kr. gule plader

Spejder på afveje

Set på afstand er der lidt Volvo XC70 over Skoda Scout. Skodas firehjulstrækker med 140 dieselheste minder ganske vist om sit ophav Skoda Octavia, men har lige fået lidt mere højde og diverse plastikskørter, så det ikke går ud over lakken, når den skal ud over fortorvskanten. Og Scout er en rigtig spejderdreng. Ikke blot er den beredt til terrængående øvelser hele tiden, den kan faktisk også overleve et godt stykke uden for alfarvej. Vel er det ikke en Land Rover eller Jeep, men de fundamentale forudsætninger for terrænkørsel er på plads. Spejderen er så tilpas diskret, at man satens kan være bekendt at parkere nede foran Irma, uden at alle straks tror, at man er gået helt terrænbims. gen/ Foto: Jan Jørgensen

Skoda Scout Type: 4x4 Off-roader Motor: 2 liters diesel Ydelse: 140 hk/4.000 Moment: 320/1.750 Topfart: 197 km/t 0-100 km/t: 10,2 sek. Forbrug: 15,6 km/l Vægt: 1.605 kg Pris: 438.480 kr. hvide plader

Den spanske fætter

Seat Freetrack er bygget på samme undervogn som Skoda Scout og har det samme permanente firehjulstræk. Men så hører lighederne også op. Freetrack er gjort mere rå og fås med en to-liters dieselmotor på 170 heste, og det skal nok bring den over stok og sten. Man sidder højt i den spanske fætter er bygget over Altea XL, der er en særdeles rummelig bil, og samtidig med firehjulstrækket skal Freetrack også gøre det ud for en mere luksuriøs udgave med f.eks. multimediaskærm som standard. gen/Foto: Jan Jørgensen

Seat Freetrack Type: 4x4 Off-roader Motor: 2 liters diesel Ydelse: 170 hk/4.200 Moment: 350 Nm/1.800 Topfart: 204 km/t 0-100 km/t: 8,7 sek. Forbrug: 14,7 km/ltr. Vægt: 1.568 kg Pris: 461.470 kr. hvide plader