Videnskaben har udpeget den vigtigste karakter i »Game of Thrones«

Forskere har underkastet George R.R. Martins store galleri af karakterer en netværksanalyse.

Selvom trolddom hyppigt er forklaringen på begivenhederne i tidens mest populære TV-serie “Game of Thrones”, afholder det ikke virkelighedens videnskabsmænd fra at gøre samme univers til genstand for seriøs forskning. Således har matematikere fra Malacester College i Minnesota nu udregnet via netværksformler, det som mange fans af serien forlængst har haft på fornemmelsen: Hvem der er den vigtigste karakter i spillet om Westeros’ grimme Jerntrone.

Ifølge Entertainment Weekly har professor i matematik Andrew J. Beveridge kortlagt forbindelserne mellem karaktererne i George R.R. Martins tredje Game of Thrones-roman “A Storm of Swords” (der danner forlæg for tredje og fjerde sæson af TV-serien), hvordan de interagerer, og hvor vigtige de personer, som de er forbundet med, selv er.

Tre karakterer får de højeste resultater i matematikernes undersøgelse: Tyrion (kaldet “Dværgen” af de seere, der kun følger serien sporadisk) Jon (den udstødte kongesøn, der tilsyneladende fik en voldsom død i sidste sæson, men som alt at dømme dukker op igen i den kommende sæson) og Sansa (gift med Tyrion, og senest voldtaget af den grusomme Ramsay).

Af de tre karakterer er Tyrion den vigtigste, konkluderer matematikerne i deres afhandling der har titlen “A network of thrones”

- Som Kongens håndlanger bliver Tyrion skubbet ind i midten af det politiske maskineri i hovedstaden. Vores analyse indikerer, at han er bogens egentlige hovedperson, skriver Andrew J. Beveridge.

Matematikerne er langt fra de eneste videnskabsmænd, der er fans af “Game of Thrones”, der hyppigt bliver “forklaret” videnskabeligt af forskere. Den canadiske fremtidsforsker og bioetiker George Dvorsky er en af dem, og har blandt andet beskrevet årsagerne til Westeros besynderlige klima med årelange vintre og somre. Ifølge Dvorsky kan den ubehageligt lange vinter skyldes en ustabil aksehældning på “planeten” Westeros (Vi ser her bort fra visse fan-teorier om, at Westeros som antydet i TV-seriens intro ligger på indersiden af en hul planet).

En ustabil eller variabel aksehældning kunne føre til årstider af uforudsigelige længder i modsætning til Jordens heldigvis meget stabile aksehældning, der giver regelmæssige årstider. Eller også, siger Dvorsky, skyldes den lange vinter i “Game of Thrones”, at Westeros-planeten bevæger sig rundt om sin sol i en aflang ellipse i modsætning til Jordens næsten cirkulære bane rundt om Solen.

Så der er lidt at tænke over, indtil sjette sæson af “Game of Thrones” starter på HBO Nordic den 24. april.