Verdens værste julemand: Sex, sprut, plat og svindel

Verdens værste julemand er omsider tilbage efter 13 år. I mellemtiden har han øjensynligt ind imellem drukturene øvet sig i at blive endnu bedre til at bande.

Der er gået 13 år siden »Bad Santa«, men Billy Bob Thornton er stadig ligeså slem. Og sjov. Stillfoto fra filmen. Fold sammen

Ni ud af ti gange går man skuffet fra en fortsættelse af store amerikanske filmsucceser. Heldigvis er »Bad Santa 2« en sjælden undtagelse. Billy Bob Thornton er tilbage som den onde, fordrukne og illusionsløse Willie Soke. Inden der er gået mange sekunder af »Bad Santa 2« indfinder hans gamle medslyngel Marcus (Tony Cox) sig med en ny idé til et kup, selv om han i sin tid snød verdens værste julemand.

Marcus er dværg og sort og fyldt med gåpåmod. Han får Willie trukket op til at være med til at plyndre en velgørenhedsorganisation i Chicago, hvor der sidder et par grådige kapitalisttyper i toppen. Willie bliver overrasket, da det viser sig, at Marcus har allieret sig med en insider, nemlig Willies mor der spilles af selveste Kathy Bates. Moren taler om muligt endnu mere beskidt end sin søn, og inden den korte og meget sorte komedie er forbi, har en del kvinder været tæt på Willies julemandskostume. Filmen er fyldt med sex, sprut, plat og svindel på god gammeldags facon, der fisker efter den rå mandelatter. (Se trailer til filmen her).

Højdepunkter er der rigeligt af som for eksempel en slagsmålsscene mellem filmens hovedrolle og en anden julemand om retten til at stå et bestemt sted. Og så er Kathy Bates en fornøjelse. Alle de medvirkende ser ud til at have det sjovt med at spille deres sjofelheder helt ud. Der spilles ikke alene med tungen i kinden, men med en kæp i øret og stivert i ryggen. Helt bogstaveligt må Marcus sande, da han står foran Willie, da de to møder en dejlig kvinde.

Dejlig insensitiv og politisk ukorrekt underholdning til kynikere i alle aldre og et velkomment come-back til »Bad Santa«, der har været stærkt savnet i strømmen af julefilm. Mark Waters kører videre, hvor Terry Zwigoff i sin tid slap. Det er klart, at målgruppen langt fra er alle mennesker, men frafaldne ud i julehygge og andre, der allerede nu har fået nok af udsigten til julegløgg, klejner og salmesang kan roligt søge ly i biografens mørke sammen med den kulsorte og meget platte humor.

Hvad: Bad Santa.
Hvem: Instruktør: Mark Waters. Medvirkende: Billy Bob Thornton, Kathy Bates, Christina Hendricks, Tony Cox.
Hvor: Premiere over hele landet.