Vellykket dansk livtag med vampyrgenren

Teenagesex, mystiske mord og tågeblå Nordic noir-stemning. Kanal 5 mener at vide, hvad de unge vil have – og serverer det i en ny ungdomsserie »Heartless«, der havde premiere i aftes.

»Heartless« er indtil videre blevet solgt til over 40 lande over hele verden – udlandet tror altså på ideen. Hvis teenagemålgruppen også lader sig indfange, er der lagt op til en hjerteløs sæson to med Sofie og Sebastian (Julie Zangenberg og Sebastian Jessen). PR-foto Fold sammen

Det ligner lidt en eftertanke. Amerikanske TV-serier som »True Blood« og »Vampire Diaries« har for længst sat vampyren på dagsordenen og gjort den sexet. Solidt hjulpet af »Twilight på filmsiden«. Hvorfor så lave en vampyrserie på dansk nu, hvor bølgen kun er sjaskede efterdønninger?

Svaret kunne være, at »Heartless« egentlig ikke er en vampyrserie. Den spiller på genrens konventioner, men er snarere et gotisk teenageeventyr med monsterelementer. De smukke tvillinger Sofie og Sebastian kan ikke leve uden at suge – ikke blod men livsenergi – fra andre mennesker. De skal bare passe på ikke at suge for hårdt (hvilket åbenbart er svært, hvis man er virkelig sulten), for så bryder deres uheldige offer i brand. Da det sker en gang for meget for Sebastian, der væmmes ved, hvad han er, beslutter søskende­parret sig for at finde ud af, hvorfor de er som de er – og om der mon findes andre som dem i verden.

Kostskoleklichéer

Jagten på sandheden fører dem til den gamle kostskole Ottmansgård, hvor fortiden synes at sende helt fysisk tågeånde ind over de indelukkede gamle haller. Her er der skruet godt op for alle kostskoleklichéerne; den stille kokkepige, de brutale præfekter, lederens rebelske datter og den hård­hændede modtagelse af de nye.

Heldigvis bæres handlingen af et solidt hold unge skuespillere. Julie Zangenberg og Sebastian Jessen lægger kønne ansigter og lækkert hår til hovedrollerne – som Sebastian Jessen giver format, mens Julie Zangenberg i første afsnit mest giver figur – hendes karakter udvikler sig dog voldsomt i de kommende afsnit.

I birollerne ses blandt andre Alan Hyde, der har spillet med i »True Blood«, Thomas Ernst fra »Hvidsten Gruppen« og Gustav Giese fra »Nordvest« som de magtgale præfekter, hvoraf især Gustav Gieses privilegerede Ditlev er isnende ond. Blandt de kvindelige roller skiller Bodil-vinder Frederikke Dahl-Hansen og Julie Christiansen sig ud som henholdsvis Sofies forsigtige værelses­kammerat og skolelederens datter – to karakterer der bliver spændende at følge!

Amerikansk inspireret

»Heartless« ligner ikke noget andet, vi har set i dansk TV-fiktion. Inspirationen er amerikansk, helt ned til den flotte titelsekvens. Første afsnit er præget af, at historien lige skal i gang, med deraf følgende lidt kluntet forklarende replikker – den slags er tilgiveligt og nok også til dels uundgåeligt. Vi, der har været heldige at se et par afsnit forud, kan forsikre, at der hurtigt kommer endog meget gang i sagerne.

»Heartless« fungerer, fordi den er flot – og fordi den gør os nysgerrige. Det er et snedigt greb, at vi aldrig ved mere end Sofie og Sebastian og derfor bliver optaget af at løse mysteriet sammen med dem. Samtidig behandler serien relevante teenage­problemstillinger som den første forelskelse, seksualitet, familie­bånd og de helt centrale spørgsmål; hvem er jeg, hvor kommer jeg fra og hvad skal der blive af mig? Alt sammen højnet af de mystiske, overnaturlige rammer, hvor alt kan ske.

Hvad: Heartless Hvem: Instruktør Natasha Arthy. Medvirkende: Sebastian Jessen, Julie Sangenberg m.fl. Hvor: Kanal 5