Våde hipsterdrømme

Benjamin Dickensons »Creative Control« er en hipster-cool fremtidsthriller, der foregiver at handle om teknologiens magt og menneskets afmagt, men aldrig for alvor formår at grave sig ned i materien.

Benjamin Dickenson har givet sig selv hovedrollen i »Creative Control« Fold sammen

Reklamefilmsinstruktøren David, spillet af instruktøren selv, får til opgave at lave den ultimative reklame for et par virtual reality-briller, der kan forbedre den virkelighed, du ser. David prøver selv brillerne, og konstruerer som det første en avatar af hans sexede kollega – hvilket er tæt på at koste ham hans virkelige parforhold, da grænsen mellem fantasi og virkelighed overraskende hurtigt begynder at skride.

Meget dybere stikker historien ikke, selvom der ellers er lagt i ovnen til en solid omgang eksistens-filosoferen over, hvordan teknologien får os til at fjerne os fra hinanden, og hvad der sker, når teknologien får lov at komme helt ind i vores hjerner, hvor den – som et andet designerdrug – kan skabe en illusion af at opfylde vores hedeste drømme.

Desværre er det hele serveret med en selvsikker ligegyldighed. Skuespillet halter og flere steder er klicheerne mere tommetykke end glasset i David über-nørdede Augmenta-brille. Benjamin Dickenson har lagt flere kræfter i filmens coolness-faktor, med biroller til skaberne af Vice Magazine og Vimeo og en gennemkoreograferet billedside, skabt af Adam Newport-Berra. Det ser flot ud, og glimt af selvironisk humor løfter den lidt flade, og overraskende usexede, historie, men der er generelt for lidt at komme efter i en film, der læner sig op af værker som »Her« og »Ex-Machina«, uden at nå dem til sokkeholderne.

»Creative Control«

Instruktør: Benjamin Dickinson. Medvirkende: Benjamin Dickinson, Alexia Rasmussen.