Ung & smuk & luder

Den franske instruktør Francois Ozon har med »Ung & Smuk« skabt en tankevækkende film om en ung kvindes eksperiment med prostitution. Berlingske talte med en af Frankrigs bedste filmmagere om det voyeuristiske filmunivers.

I »Ung & Smuk« følger man den 17-årige Isabelle gennem fire kapitler. Foto: Scanbox Fold sammen

Åbningsbilledet i den premiere-aktuelle film »Ung & Smuk« er karakteristisk for instruktøren Francois Ozon i al sin tvetydighed. En ung kvinde lægger sig til rette på en øde strand for at solbade. Hun spejder kort til hver side, før hun fjerner sin bikinitop. Det er en helt uskyldig scene, indrammet af cikadesummende oliventræer og Middelhavets blide blå bølger. Smuk og poetisk er scenen, bortset fra at vi ser kvinden gennem en kikkert. Vi er af filmen blevet påtvunget rollen som lurer.

Den 46-årige Francois Ozon laver film af en helt usædvanlig intensitet, fra den bevidst kitschede operette »Potiche« til et familiedrama fuld af pinagtige følelser som »Dans la Maison«.

I »Ung & Smuk« følger man den 17-årige Isabelle gennem fire kapitler markeret af årstiderne sommer, efterår, vinter og forår. I første afsnit er hun ved Middelhavet med sin familie bestående af mor, sin 12-årige pubertetsramte lillebror (der viser sig at være ham med kikkerten) og stedfar. Her indleder hun et bekendtskab med en jævnaldrende tysk dreng. De spiser is og går hånd i hånd i den lune aftenluft, og forældrene smiler hemmeligt til hinanden, da Felix er med Isabelle hjemme i sommerhuset til aftensmad.

Men selv om det er Isabelles første kæreste, virker den køligt tilknappede pige ikke særligt imponeret over sin sheik, heller ikke da hun har sit livs første samleje med ham på stranden. I en lidt gådefuld krølle på scenen ser hun over skulderen på drengen og ser sig selv stå udtryksløs og betragte seksualakten på stranden.

Tilbyder sig på nettet

Næste kapitel åbner med filmens første chok. Isabelle har oprettet en hjemmeside på internettet, hvor hun tilbyder sig til fremmede mænd for penge. Endnu aner forældrene intet om hendes forehavende, men katastrofen venter kun på at blive opdaget.

Man kan et øjeblik forestille sig, hvordan »Ung & Smuk« havde taget sig ud i Hollywoods hænder: hændervridende, fordømmende, men frem for alt: forenklende. Ozon gør historien til et meget mere komplekst spil, der unddrager sig nemme konklusioner om, hvad der mon har bevæget en pige med en tryg og kærlighedsfuld familiebaggrund til at prostituere sig.

Da Berlingske taler med instruktøren, understreger han flere gange, at »Ung & Smuk« ikke er en »samfundsproblem«-film om prostitution, men en film om en ganske bestemt ung pige. Først sent i interviewet giver han sit eget bud på, hvorfor Isabelle gør, som hun gør. Samtidig understreger han, at forudsætningerne for at blive prostitueret i visse henseender er helt anderledes i dag end i 1980erne, da hans egen generation var ung.

»Da jeg var ung, før internettet, var det svært for en 17-årig bare at finde beskrivelser eller billeder af sex. Hvis man ville se porno, skulle man på jagt efter det. I dag tænder du bare for en computer. Det samme gælder prostitution. Tidligere skulle man opsøge særlige miljøer, overskride mange flere grænser. I dag er det teknisk set meget nemt at blive prostitueret. Man opretter bare en hjemmeside. Det er baggrunden for, at Isabelle i første omgang ikke møder nogen problemer ved at prostituere sig. Hun er naiv, men det er først senere, at omkostningerne og risikoen viser sig,« siger Francois Ozon.

Sociale medier spejler folks drømme

Er internet og sociale medier i færd med endegyldigt at vende op og ned på, hvad der betragtes som rigtigt eller forkert, når det drejer sig om seksualitet?

»Det er svært at sige. Vi har måske ikke fået den tilstrækkelige tidsmæssige distance til den måde, folk bruger internettet til at udforske deres seksualitet. Jeg ved, at unge mennesker lever i en virkelighed med færre grænser mellem den fysiske og internettets virkelighed. De sociale medier spejler folks drømme ret nøjagtigt, og da jeg er filmskaber, er drømme en slags metier for mig. Jeg ved, at dine drømme og fantasier er lige så vigtige som din livsvirkelighed. Men nogle drømme egner sig bedst til at forblive drømme. Nu føler jeg dog ikke, at jeg som filminstruktør er forpligtet til at give svar. Min opgave er snarere at stille spørgsmål. Jeg spørger dig, hvad du ville gøre, hvis din datter eller søster prostituerede sig.«En Hollywood-film om dette emne ville være meget tydelig i sit moralske budskab?

»Ja, jeg har allerede i USA fået chokerede reaktioner på filmen. Sagen er, at når man som instruktør bevarer en dobbelttydighed omkring seksuelle spørgsmål, så arbejder publikums fantasi uhindret videre med emnet – og forestiller sig langt værre ting end det, der rent faktisk foregår i filmen. Den proces ønsker Hollywood med få undtagelser ikke, fordi man ikke ønsker at skræmme publikum væk. De vil skabe tryghed ved billetlugen, når folk skal vælge film,« siger Francois Ozon.Det første klip i filmen er Isabelle set gennem en kikkert. Er det din måde at gøre publikum opmærksom på deres rolle som voyeur?

»Ja, netop. For mig er det en måde at italesætte den måde, film gør tilskueren til voyeur. En stor del af fornøjelsen ved at gå i biografen er jo at sidde i mørket og nyde synet af smukke mennesker, der har sex – eller som myrder hinanden. Man er der for at se ting, som er forbudte i livet. På film er alt tilladt, og vi er alle tilskuere til det. Men selv om vores hjerner er indrettede til at nyde at iagttage andre mennesker, betyder det ikke, at vi er perverse. Det viser en af relationerne i filmen, mellem Isabelle og hendes lillebror. Han er fascineret af sin søster uden at forstå hvorfor, fordi hans seksualitet ikke er så udviklet endnu. Men generelt er forklaringen sikkert, at vi spejler os selv i andre for at forstå os selv bedre.«

Ønskede en smuk kvinde til rollen

Det er en vigtig del af filmens handling, at Isabelle (spillet af Marine Vacth, red.) er en meget smuk pige. Hvordan ønskede du, at karakteren skulle se ud, da du ledte efter skuespilleren til rollen?

»Jeg ønskede at finde en pige, der på en prik så ud som Marine Vacth. Så da jeg mødte hende til casting, var det næsten et chok. Hun er smuk, men på en fjern og lidt kold måde. Der er noget Greta Garbo over hende. Hun er både en figur, du kan projicere dine egne følelser over på, samtidig med, at man spekulerer som en rasende over hvordan hun selv tænker. Charlotte Rampling har samme kvalitet, og Catherine Deneuve. Skuespillere der ikke afslører for meget. Det hele foregår indvendigt, og da mine film handler om intimitet, er det ofte den skuespillertype, jeg leder efter.« Du anlægger ikke en fordømmende synsvinkel på hverken Isabelle eller hendes kunder. Mange modstandere af prostitution vil sikkert se dette som en stiltiende accept af denne metier?

»Ja, jeg ved, at emnet er brændbart i de nordiske lande, men jeg er ikke politiker. Jeg er her ikke for at sige, hvorvidt prostitution skal afskaffes eller ej, men hvis den rejser en diskussion om emnet, er det fint med mig. Mit ærinde er dog egentlig at tale om teenageårene som en periode af livet, hvor man danner sin voksne seksualitet. I denne periode får seksualiteten en eksperimenterende eller overskridende side. Den bliver meget ofte noget, man gør i protest mod sin familie. Hun kunne have taget stoffer eller være blevet en selvdestruktiv »cutter«. Men hun gør det på denne måde. Jeg ville ikke have en sort-hvid forklaring – på en måde er Isabelle også et mysterium for mig – men jeg tror paradoksalt nok, at prostitution er en måde for den unge forvirrede pige at skaffe sig kontrol over sit seksualliv. Via prostitution bliver det hende, der bestemmer hvornår og hvordan, det skal foregå.«

Hvad: »Ung & Smuk«. Hvornår: Premiere 10. juli. Hvor: Biografer over hele landet