Umage par slår gnister

Mamoru Hosoda er en af de næststørste animationsfilmskabere i Japan, men det er ikke i ”Udyret og hans lærling”, at talentet kommer til fuldt udtryk.

Det moderne Tokyo er flot gengivet i "Udyret og hans lærling". Stillfoto fra filmen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Størstedelen af japanske Mamoru Hosodas ”Udyret og hans lærling” foregår i eventyrverdenen Jutengai. Men også i det moderne Tokyo i gaderne omkring det neonoplyste Shibuya-kryds. Selv om animationsfilmen er helt utrolig flot sine steder, synes jeg ikke, instruktøren får de to verdener til at hænge særligt godt sammen. I hvert fald er det svært at mærke den japanske film, som Hayao Miyazakis mange succeser ellers har trænet os vesterlændinge i. Balancen mellem råberi og kampe og en postuleret inderlighed er svær at finde i historien om den 9-årige dreng Ren, der lever ensomt på gaden. Han finder ad mange omveje og to timers spilletid en ven i udyret Kumatetsu i eventyrverdenen. Kumatetsu ligner en bjørn og har et voldsomt temperament. Kun langsomt nærmer de to aparte typer sig hinanden mellem fægtekampe og emotionelle sværdslag. Hærdede fans af japansk animationsfilm vil nok elske ”Udyret og hans lærling”, men da den er snart to år gammel, bør de nok lige tjekke, om de ikke allerede har set den.

Hvad: Udyret og hans lærling
Hvem: Instruktør: Mamoru Hosoda.
Hvor: Premiere over hele landet.