To tosser på springtur

Moden maniodepressiv kvinde og ung pige med skrøbelig psyke stikker af fra psykiatrisk bosted i en original film om psykisk sygdom, der skildrer både smerte og livsglæde.

”Er I sindssyge?” Spørgsmålet får Beatrice og Donatella stukket ud undervejs på deres springtur. Svaret lyder rundt regnet således: ”Ja, ifølge visse mennesker!”. Spurgte man en læge, ville der næppe være nogen tvivl. Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi) er maniodepressiv og Donatella (Micaela Ramazotti) er svært skrøbelig rent psykisk, efter hun har mistet sit barn.

Den lidt ældre kvinde tager sig af den unge og vil gerne hjælpe hende, men det kniber med sammenhængen i al hendes pludren og namedropping og vidtløftige ideer. Beatrice har polititilhold i visse kvarterer, men da de kommer på en arbejdsopgave på en gård et stykke væk fra bostedet, ser de deres snit til at stikke af, uden det er særligt planlagt. En eftersøgning sættes i gang, men de to kvinder holder den gående ved at opsøge et par mennesker, de kender, hvor de kan stjæle lidt penge.

Filmens genistreg er, at vi ser både den mørke side af det at være psykisk syg, og dermed forstår man desperationen hos de mennesker, der ikke helt kan forstå, at de er lukket inde. Samtidig får vi glimt af lyset, når det kører for dem, og de føler deres planer lykkes, om så det er de mere grandiose af slagsen som en springtur eller det blot er at købe en øl. Valeria Bruni Tedeschi er den tidligere franske præsidentfrue Carla Bruni Tedeschis vilde søster. En urkraft af en fransk-italiensk instruktør og skuespiller, hvis film ofte er indbudt på filmfestivalen i Cannes. Hende og filmen kan det betale sig at se nærmere på, og så bør filmen også ses for et sent dybfølt emotionelt pay-off.

Hvad: Springtur i Toscana. Hvem: Instruktør: Paolo Virsí. Medvirkende: Valeria Bruni Tedeschi, Micaela Ramazotti. Hvor: Premiere i København, Århus, Aalborg, Odense, Struer, Holbæk, Hillerød og Holte.