To piger på flugt - og på jagt

Dansk debutfilm, der foregår langt ude på landet, er barsk, rørende og morsom. Men også af og til for langt ude og næsten ufrivillig komisk.

Simone Lykke og Julie Brochorst Andersen som to halvsøstre på flugt i »Hundeliv«. Foto: PR Fold sammen

»Hundeliv« er en spillefilm, der ikke har et budget på de normale godt og vel 20 millioner kroner, vi ser i dansk film. Den har heller ikke kostet det, som film i den nye lavbudgetpulje sigter imod – nemlig tre-seks millioner kroner. René Frelle Petersens debut er lavet for et godt stykke under en million kroner af det nye produktionsselskab 88 Miles.

Det burde ikke kunne lade sig gøre at lave film så billigt, og derfor ligner »Hundeliv« humlebien i dansk film. En organisme, der ikke burde kunne flyve, men alligevel formår at summe derudad med debutanters overmod og et overskud af idéer. Sådan lidt klumpe-dumpeagtigt – det ene øjeblik i fuld flugt og det andet øjeblik styrtdykkende mod bordpladen i fare for at slå sig gevaldigt.

Julie Brochorst Andersen spiller den unge pige Sofia, der sammen med sin halvsøster Olivia (Simone Lykke) holdes i et jerngreb af en tyran af en stedfar (Henning Valin). De bor i en lille by i Jylland, der ikke er stedfæstet til hverken nord eller syd eller midtimellem, men det er heller ikke pointen. Pointen er, at vi er derude, hvor det hele er lidt primitivt.Røg og øl blander sig med øretæver i luften og en mandschauvinistisk stemning, der tenderer misbrug – i det mindste psykisk – af de unge piger. Når stedfar er sur, stikker han pigernes mor (Camilla Bendix) en på kassen, så det eneste, hun tør, er at forholde sig i ro.

Det er forkert at sige, at miljøet er urealistisk hårdt gengivet, for selvfølgelig findes den slags i virkeligheden. »Hundeliv« kommer bare alligevel ualmindelig skidt fra start, fordi blandt andre typerne i baggrunden er alt for groft tegnet. Efter de første 20 minutter frygter man derfor det værste på filmens og alle spillefilmsdebutanternes vegne.

Roadmovie og hævndrama

Men så forvandler »Hundeliv« sig til en roadmovie. Sofia og Olivia flygter fra familien for at finde Sofias rigtige far, Adam (Alexandre Willaume).

Han viser sig at bo alene på en gård som mentalt plaget soldat, der ikke kan holde verden ud. Adam holder verden i skak med våben, omgås ikke andre mennesker og anses for en farlig særling på egnen. Far og datter nærmer sig herefter hinanden ganske langsomt.

Heldigvis får filmen en på én gang både mere realistisk og mere munter nerve i den midterste del, der blandt andet byder på den bedste scene i dansk film og TV med brætspillet Matador som omdrejningspunkt, siden Doktor Hansen snød med terningerne og sin lille bil i selve TV-serien »Matador«. Det bliver lettere at føle for stoffet, inden René Frelle Petersen, der både har skrevet historien og instruerer, lader filmen slutte i en helt tredje genre. Nemlig som et regulært hævndrama.

»Hundeliv« stritter således i mindst tre retninger, og det er logisk nok, at en debutinstruktør har lyst til at vise flere sider af det, han kan. Helheden lider bare under det. Men selv om filmen kommer skidt fra start og ligner tre novellefilm bundet i halen af hinanden, overgiver man sig til dels til den og håber, at Rene Frelle Petersen får mangedoblet sit budget næste gang.

Hvad: Hundeliv. Hvem: Instruktør: René Frelle Petersen. Medvirkende: Julie Brochorst Andersen, Alexandre Willaume, Simone Lykke, Henning Valin, Camilla Bendix. Hvor: Premiere over hele landet.