»The Referee« er ligegyldigt råberi i sort/hvid

Der er en stribe flotte billeder i glorværdigt sort og hvid i filmen »The Referee«, men til gengæld er der også masser af ligegyldigt råberi på italiensk og godt med rod i en tilstræbt avantgardistisk historiefortælling.

Italiensk fodboldfilm med musicalindslag og humor falder til jorden. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Store instruktører som Sergio Leone og Paolo Sorrentino nævnes som inspirationskilder i oplægget til den italienske fodboldkomedie »The Referee«, men summen af filmen er desværre noget mindre end forbillederne. Der er en stribe flotte billeder i glorværdigt sort og hvid, men til gengæld er der også masser af ligegyldigt råberi på italiensk og godt med rod i en tilstræbt avantgardistisk historiefortælling.

Den ellers dygtige skuespiller Stefano Accorsi, kendt fra blandt andet »Sønnens værelse«, kan hverken gøre fra eller til, selv om han har fløjten i rollen som dommeren. For mig findes der rundt regnet ikke noget værre end at være tvangsindlagt til italienske temperamentsudladninger uden dybere mening. Og så i en biografsal i godt og vel halvanden time!

»The Referee« er desværre både umorsom, manieret og prætentiøs ud over det sædvanlige, og samtidig lige så kedelig som en fodboldkamp med resultatet 0-0 i Anden Division Vest.

Hvad: »The Referee«.

Hvem: Instruktør: Paolo Zucca. Medvirkende: Stefano Accorsi m.fl.

Hvor: Premiere i Cinemateket i København.