»The Fall« er stadig kvalitetskrimi

"The Fall", sæson 3 dykker ned i fortiden: Stella Gibson (Gillian Anderson) og Paul Spector (Jamie Denton). Foto: PR. Fold sammen
Læs mere

Hele første afsnit af den nye sæson af den britiske krimiserie »The Fall« er omtrent som en hyperrealistisk udfoldet version af en af TVs mange hospitalsserier – en detaljeret zoomen ind på, hvordan man redder et menneskeliv. Vi kommer helt tæt på forsøget på at forhindre seriemorderen Paul Spector i at dø, efter at han er blevet skudt som afslutning på sæson 2. En bevidst forhalende start på det, der i de første to sæsoner har været en intelligent, iskoldt og stramt skrevet virkelighedskrimi – og netop på grund af sin dvælende langsommelighed så meget mere foruroligende. Men vi røber næppe for meget ved at fortælle, at Spector overlever.

Naturligvis gør han det. For også tredje sæson tager sin næring af den fascinerende kamp mellem ondt og godt, som først udspillede sig som parallelforløb – morderens dobbeltliv og uhyggelige gerninger på den ene side, den indsigtsfulde kriminalkommissærs Stella Gibsons jagt på ham på en anden – og som siden tabte en smule pust, da først morderens ubehageligt normale identitet – nydelig mand, kone og børn – blev kendt. På den ene side den kvindelige enspænder af en politikvinde – en sval og sexet Gillian Anderson spiller hende mesterligt tilbageholdt med konstant lav stemmeføring og hemmeligheder bag den stramtsiddende spadseredragt. På den anden side den inkarnerede (maskuline) ondskab, den kvindehadende, intelligente og tiltrækkende psykolog (Jamie Denton), der myrder kvinder på bestialsk vis i et vintermørkt Belfast. En mand, hvis magt over kvinder er livsfarlig, og som heller ikke hans jæger er helt upåvirket af i et psykologisk ophidsende spil, hvor de drages mod hinanden. Hun er besat af at fange ham, han er besat og fascineret af hende.

Første sæsons katten-efter-katten-leg blev afløst af en mere konventionel, voldelig anden-sæson med en overmodig morder på vej i nettet. Tredje sæson er endnu mere dvælende end før, i takt med at serien bruger energi på fortiden og opholder sig ved en psykologisk udredning af Paul med det pæne ydre og det skræmmende indre, nu med svenske Krister Henriksson (»Wallander«) som psykiater. Til gengæld glemmer serien lidt den ellers så tryllebindende Stella, der mest agerer retfærdighedssøgende og moderligt optaget af nogle af Pauls ofre i lange monologer. Sæsonen bevarer sin intense fornemmelse af ubehagelige gerninger på vej, for hvor sat ud af spillet er Spector egentlig? Og når endelig det opgør, vi har ventet på, kommer, sker det voldsomt, uventet og skræmmende. Til trods for ujævnheden er »The Fall« med sit tilbageholdte åndedræt stadig en kvalitetskrimi langt fra standarden.

Hvad: The Fall
Hvor: Hele sæsonen til rådighed på Netflix