Tempofyldt og overfladisk

Ben Affleck, Justin Timberlake og skønne Gemma Arterton besluttede sig for at tage en lille ferie til Puerto Rico... og, nå ja, lave en lille film, sådan mest for sjov og for pengenes skyld. Noget skulle jo finansiere paraplydrinksene.

Ben Affleck og Justin Timberlake har fin kemi som pokerhajerne Furst og Block. Men de tager lidt for let på det hele. PR-foto Fold sammen

Sådan er det nu nok ikke helt gået for sig under produktionen af »Runner Runner«, der har ovennævnte trekløver i hovedrollerne, og Brad »The Lincoln Lawyer« Furman i instruktørstolen – men det er den følelse, man sidder tilbage med efter at have set filmen, der er så overfladisk, at den ikke efterlader sig det mindste spor.

Justin Timberlake spiller Richie Furst, en intelligent Princeton-studerende, der for at tjene til studierne arbejder som såkaldt »videreformidler« på et pokersite. Da han taber alle sine penge til en fupmager på den legendariske Ivan Blocks site, beslutter han sig for at opsøge Block og gøre ham opmærksom på problemet. Block inviterer den vakse pokerspiller indenfor i sit luksuriøse liv på Puerto Rico, hvor Richie til at begynde med lever det søde liv i et hav af dollar og damer. Men snart begynder han at ane, at Ivan Blocks forretning – og moral – er endnu sortere, end den ser ud til ved første øjekast.

Tempofyldt underholdning

»Runner Runner« er halvanden times tempofyldt underholdning. Man gør klogt i ikke at kradse for meget i den farvestrålende og polerede overflade – for så risikerer man at opdage, at der ikke befinder sig så forfærdeligt meget under den. Det gælder om at sætte sig til rette i speedbåden og bare nyde turen. Mestrer man den kunst, er det langt hen ad vejen ganske fornøjeligt at se de herrer Affleck og Timberlake hyggespille sig gennem rollerne som Furst og Block – med Gemma Arterton som nydeligt vedhæng. Titlen »Runner Runner« er en reference til en særlig heldig pokerhånd – og dermed en metafor for, hvor lille en chance Richie har for at overleve den situation, han er kommet i. Men også en glimrende metafor for filmens tempo, der er så højt, at der hverken er tid til eftertanke eller til at lære karaktererne at kende. Til gengæld varer filmen af samme grund kun halvanden time.

Hvad: »Runner Runner«.

Hvem: Instruktør: Brad Furman. Medvirkende: Ben Affleck, Justin Timberlake.

Hvor: Premiere over hele landet.