Stur, stur nummer

Det er meget svært ikke at elske »Monsieur Chocolat« – den sande historie om en sort slavedreng fra Cuba, der blev feteret cirkusklovn i 1900-årenes Frankrig.

Omar Sy (kendt fra »De urørlige«) og James Thierrée (barnebarn af Charles Chaplin) giver liv til en gammel klovneduo. Foto: PR Fold sammen

Det humoristiske drama er baseret på en virkelig historie, som nærmest var glemt, indtil premieren på »Monsieur Chocolat« i de franske biografer.

Chocolat (Omar Sy) blev født som slave på Cuba, men blev af sine forældre solgt og kom siden til Frankrig, hvor han med leopardklæde optrådte som kannibal i et provinscirkus. Her møder han sidst i 1800-tallet klovnen Footit (James Thierrée) – udtales Futit på fransk og hed oprindeligt Foottit i England – og den engelske klovn får idéen om, at de to skal optræde sammen. Kombinationen af den kloge, hvide klovn og den dumme, sorte klovn var efter sigende første gang, to klovne for alvor optrådte i samme nummer. Det gav bonus hos publikum, og kombinationen af den sorte og den hvide mand var en stor del af succesen.

Man kan med lidt god vilje se deres cementering af den sorte mand, der sparkes og kastes rundt af den hvide mand, som samfundssatire, men mon ikke det franske borgerskab lo, fordi det for dem bekræftede verdens orden? Det kan være svært at sige set med nutidens øjne, men dilemmaet er håndgribeligt for Chocolat, der egentlig hed Rafael Padilla. Han levede højt på den store succes, Chocolat og Footit fik i Paris i en lang årrække, men han ville gerne andet og mere. Samtidig var han ikke så god til at håndtere sine penge, som han spillede og drak op.

Cirkusmiljøet er godt beskrevet og kombinationen af Omar Sy i hovedrollen som den godmodige Chocolat og James Thierrée som den alvorlige klovn fungerer fremragende i slapstick-klovnenumre, der er vilde og fyrige og samtidig har både en sårbarhed og en stående invitation til latterbrølet. James Thierrée er i øvrigt barnebarn af Charles Chaplin og både skuespiller og klovn til daglig.

I årene omkring 1900 var Chocolat og Footit en uhyre stor succes i Frankrig, hvor Chocolat blandt andet lagde navn til vendingen »je suis chocolat«, der betød »jeg bliver holdt for nar«. De optrådte i reklamer og blev rige, men blev senere umoderne og fattige og endte med at blive glemt.

Den vigtige historie vil stå endnu mere lysende klar, hvis man bliver siddende et ekstra minut for at se den lille filmstrimmel, som opfinderne af det kombinerede filmkamera og filmfremviser i sin tid indspillede med Chocolat og Fottit. Der findes seks filmoptagelser af dem, men bare én er nok til at forstørre rækkevidden af det nuancerede drama for både den sorte og den hvide klovn.

Hvad: Monsieur Chocolat.

Hvem: Instruktør: Roschdy Zem. Medvirkende: Omar Sy, James Thierrée, Olivier Gourmet.

Hvor: Premiere over hele landet.