To stjerner i knibe

Tom Cruises og Cameron Diaz' nye actionfilm »Knight and Day« lykkes trods vellavede actionscener ikke.

Fold sammen
Læs mere
Foto: Frank Masi, SMPSP

Hvad gør to stjerner, hvis glans hastigt er begyndt at falme? Laver en actionfilm, naturligvis, der er spenderet over 120 mio. dollar på. Et beløb der kan få ethvert filmselskab til at vånde sig. Men hvad er man ikke villig til at satse, når stjernerne hedder Tom Cruise og Cameron Diaz? To navne der for ikke så mange år siden kunne trække hobevis af tilskuere til biograferne, men som nu dels har store image-problemer og i flere år ikke haft et gedigent filmhit af den slags, der får kasseapparaterne til at klinge lystigt. For det er netop problemerne for Diaz og Cruise.

Hun har ikke lavet noget, der bare ligner en succes siden den tvivlsomme »What Happens in Vegas«, og Cruise har så store problemer off screen - efter skilsmissen fra Nicole Kidman, sofa-hopperi hos Oprah og negative Scientology-rygter - at det for længst er begyndt at have en on screen-effekt for ham. Og dét på trods af at han har forsøgt sig med en selvironisk cameorolle som fed/selvfed filmproducent i »Tropic Thunder« og til MTV Awards. Dertil kommer, at de to, hvor uretfærdigt det måtte lyde, efterhånden er for gamle til den slags actionfilm, der tydeligvis henvender sig til det yngre publikum.

Som dag og nat

Så meget er på spil i de tos nye film, »Knight and Day«, hvor modsætninger mødes og tiltrækkes, selv om man tilsyneladende er som nat og dag. Deraf ordspillet i titlen. Her støder den lettere forvirrede June Havens tilfældigt, tror hun, ind i den cool Roy Miller, da hun er på vej om bord på et fly. Men cool bliver snart til en snert af psykopatisk, da han på flyet slår deres få medpassagerer ihjel, crash-lander flyet og bedøver hende. Derfra går den vilde jagt over flere kontinenter og gennem adskillige lande og byer, som hun uforvarende bliver en del af, for onde FBI-agenter og skumle våbenhandlere er efter Roy og en nyopfunden, højteknologisk energidims, han er i besiddelse af.

Action-scenerne er velproducerede, men ikke sindssygt imponerende. De er helt tydeligt ikke det væsentlige for filmen, der mere bruger dem som springbræt for at komme fra den ene romantiske scene til den næste. Det er spillet og udviklingen mellem de to, filmen vil, men da de langtfra er Cary Grant og Eva Marie Saint i Hitchcocks »Menneskejagt«, som filmen refererer til, men i stedet Diaz i den typiske »dumme-blondine«-udgave, vi så ofte har set hende i, og Cruise med et vanvittigt, intenst udtryk i øjnene det meste af tiden, bliver det i stedet en ujævn omgang, hvor instruktør James Mangold har svært ved at finde en konsekvent stiltone mellem de to. Det på trods af at han ellers har lavet virkelig gode film som »Walk the Line«, »3:10 to Yuma« og »Girl, Interrupted«.

Dialogsiden bliver bedre sidst i filmen, hvor især en scene med Diaz på sandhedsserum opvejer meget.

Det kan dog ikke rokke ved, at metaltrætheden, lige som rynkerne, lurer i øjenkrogen i »Knight and Day«, og at den næppe bliver det energitilskud, den er ment som, for de to stjerners karrierer.