Stiv engelsk overlæbe møder glad Hollywood i Mary Poppins-film

Mødet mellem forfatteren bag »Mary Poppins« og Walt Disney er den stive engelske overlæbes møde med det glade Hollywood. Gnisterne springer og bliver til stor underholdning i »Saving Mr. Banks«.

Walt Disneys (Tom Hanks til højre) kamp med at overbevise Fru Travers om at hendes bog Mary Poppins" skal blive til en animationsfilm er lang og hård. Filmen er let og boblende. Fold sammen

Walt Disney forsøgte i mere end 20 år at købe filmrettighederne til Pamela L. Travers populære børnebog »Marry Poppins«. Hun hadede animationsfilm af et godt hjerte og overvejede først at sige ja, da hun havde alvorligt brug for penge. I John Lee Hancocks »Saving Mr. Banks« kommer vi ind i historien, da Travers (spillet af Emma Thompson) tager fjorten dage til Hollywood, hvor hun skal arbejde sammen med et hold af manuskriptforfattere og musikere. Kun hvis det går godt, vil hun skrive under på kontrakten.

Travers er neurotisk anlagt og decideret uforskammet. Hun forlanger at alle møder optages på spolebånd og hun hader kager på arbejdsbordet. Gradvist finder vi ud af via flashbacks, at en smertefuld barndom med en dagdrømmerisk og alkoholisk far er baggrunden for hendes neurotiske én til én forhold til bogen. Det tager tid før omgivelserne forstår Travers, og mødet mellem den amerikanske kultur, hvor alle er på fornavn ned hinanden, og den stive engelske overlæbe er både morsomt, spændende og farverigt gengivet.

Talrige film gennem tiden er dumpet på en tung håndtering af flashbacks og nutid, men John Lee Hancock (»The Blind Side«) bevæger sig let og elegant mellem barndom og nutid, så man forstår årsag og sammenhæng, uden der går staveplade i den. Det vil være en god idé at få set »Mary Poppins«, inden man ser »Saving Mr. Banks«, så man kender slutresultatet af at sælge ud på den rigtige måde, men når man det ikke, kan den nye film sagtens nydes alligevel.

Udover at være historien om skabelsen af »Mary Poppins«, er »Saving Mr. Banks« også en universel fortælling om kunsten at lave en bog om til en film og dertil et lystfyldt og intelligent portræt af Hollywood i 1960erne. Efter alt det ufordelagtige man har hørt om Walt Disney (der i filmen spilles af Tom Hanks), siden han døde, var han nok en mere kompliceret skikkelse end i denne film, og efter sigende var Travers også endnu mere hysterisk. Sådan må vi også med »Saving Mr. Banks« sande, at der skæres til og forenkles, når Hollywood laver film. Og i dette tilfælde en dybt tilfredsstillende dobbeltbiografi med mange lag under overfladen, som det er givtigt at grave efter.

Hvad: Saving Mr. Banks. Hvem: Instruktør: John Lee Hancock. Medvirkende: Emma Thompson, Tom Hanks, Paul Giamatti, Colin Farrell. Hvor: Premiere over hele landet.