Stil over indhold

Billedmagikeren Wong Kar Wai mangler fokus på hvad han egentlig vil fortælle i »The Grandmaster«, hans 18. film, der er skøn at skue, men også mere form end indhold.

»The Grandmaster« er en forelsket hyldest til kung fu kunsten som den så ud på sin storhedstid. Tony Leung og Ziyi Zhang i hovedrollerne. PR-foto Fold sammen

Wong Kar Wai, der tidligere har givet os sansebombarderende perler som »In the Mood for Love«, har brugt de seneste fem år på at lave »The Grandmaster«, fortællingen om kung fu-mesteren Ip Man, der var med til at udbrede kung fu-skolen Wing Tsun – og ikke mindst var lærermester for Bruce Lee.

Vi møder Ip Man i 1936, hvor han lever et rigt liv som disciplineret kung fu-mester med en smuk og dedikeret kone – og kommende titel af sydkinesisk stormester. Men den japanske besættelse sætter en stopper for planerne, og Ip Man får frataget sin formue, mister to døtre til fattigdom og må flygte til Hong Kong. Sideløbende får vi fortællingen om smukke Gong Er, datter af den nordlige stormester, der sværger at forsvare familiens navn i en tid, hvor kvinder helst skulle holde sig i skyggerne. De to mestres veje krydses – i kamp og uforløst kærlighed.

Smukke billeder

Få kan male på et lærred som Wong Kar Wai. Hver indstilling, smukt og sanseligt indfanget af Philippe Le Sourd, er som et stillbillede nøje afstemt i toner, lys, stemning og komposition. Filmens mange kung fu-opvisninger er slowmotion-balletter, hvor vanddråber falder fra hatteskygger, mens fødder og hænder hvirvler i elegant og uendeligt præcis langsomhed. Det er nærmest meditativt at overvære og giver et fint indblik i kung fuens sjæl, der i Wong Kar Wais fortælling bliver et billede på selve den kinesiske folkesjæl anno før verden gik af lave.

»The Grandmaster« er først og fremmest en kærlighedserklæring til en ædel sport og livsfilosofi. En opvisning i de forskellige kung fu-skoler, der blomstrede og gjorde mestrene til højt agtede spidsborgere, før den japanske besættelse fik blomsterne af kunsten til at falme og fortrække. Men hvor visuelt bjergtagende »The Grandmaster« end er, bliver dens tekniske fokus og den gentagne brug af slowmotion også repetitiv og stiv i al sin selvbevidste skønhed. Der mangler saft og kraft på karaktererne. Kun Ziyi Zhangs Gong Er formår at røre, mens Tony Leung spiller Ip Man med så stoisk selvkontrol, at karakteren aldrig får form og format. Sidekaraktererne er så underudviklede, at flere sagtens kunne undværes.

Hvad: »The Grandmaster«.

Hvem: Instruktør: Wong Kar Wai. Medvirkende: Ziyi Zhang, Tony Leung.

Hvor: Premiere i udvalgte biografer i hele landet.