Stærk iransk Oscar-vinder er både thriller og tragedie

Asghar Farhadis Oscarvindende "Sælgeren" er både osykologisk drama og thriller Fold sammen

Katastrofen lurer allerede fra første scene. Et ungt ægtepar, Emad og Rana, må forlade deres smukke lejlighed, da væggene begynder at slå revner, og hele bygningen skal evakueres. De finder i stedet en lejlighed gennem en ven – men noget er galt. Hvem er den tidligere lejer? Og hvorfor nægter hun at hente sine ting? Da Rana en aften lader døren stå åben, mens hun er i bad, bliver hun overfaldet. Hun reagerer med modsatrettede følelser, som Emad siger: »om natten må jeg ikke komme nær dig, og om dagen kan jeg ikke få lov til at gå fra dig«. Hans oprindeligt omsorgsfulde behandling af Rana afløses overraskende hurtigt af irritation over, at hun hverken vil gå til politiet eller lægge hændelsen bag sig. I frustration begynder han at eftersøge overfaldsmanden på egen hånd – uden at have gjort sig klart, hvad han egentlig vil gøre, hvis han finder ham.

Bag de åbenlyse thrillerelementer er »Sælgeren« et drama om polerne hævn og tilgivelse. Der ligger en slet skjult kritik af mandens dømmende blik på kvinden i den måde, Emad i stigende grad bliver sur på Rana, i stedet for at rette sin vrede mod overfaldsmanden. For hans jagt på overfaldsmanden handler langt fra kun om at få hævn over overfaldet, men er i lige så høj grad et udslag af såret stolthed: en fremmed har ødelagt noget smukt, der tilhører ham: Rana. Hvor deres ægteskab i de første scener fremstilles som stærkt, kærligt og ligeværdigt, bliver Rana i stigende grad reduceret til en ting, en ejendel, der er gået i stykker og derfor ikke længere har samme værdi. Det er hjerteknusende at overvære Emads buldrende togt ned ad fortabelsens stier – fordi vi aldrig er i tvivl om at han i bund og grund er et godt menneske, der ikke længere kan skelne mellem rigtigt og forkert.

Asghar Farhani vandt prisen som Bedste instruktør på årets Cannes filmfestival, og det er fuldt fortjent. Især filmens sidste del er overraskende, foruroligende og så hamrende velfortalt, at den bliver siddende i kroppen. Vel at mærke uden at skuespillerne på noget tidspunkt skruer nævneværdigt op for de for Asghar Farhadi så karakteristiske bittesmå armbevægelser, der aldrig gør dramaet mindre, men netop større, fordi det bliver så uhyggeligt realistisk. Emad er ikke kun en tåbelig mand, der som så mange andre mænd før ham lader stoltheden styre fornuften overbord, han kunne også lige så godt være dig eller mig. For hvem ved, hvordan vi reagerer, når tragedien rammer? Og hvor godt kender vi egentlig os selv? Eller hinanden?

Den iranske mesterinstruktør Asghar Farhadis Oscarbelønnede »Sælgeren« er et tankevækkende psykologisk drama med elementer af både thriller og tragedie.

Instruktør Asghar Farhadi. Medvirkende: Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti