Skræmmende raseri

Vrede og jalousi er blandt temaerne i fire stærke danske kortfilm i månedens SneakBar.

Jesper H. Grands »La Paloma« filmet af Lars Skree, indgår i denn måneds SneakBar. Kortfilmen fortæller historien om en dørvogters sidste aften på en dansebar. Fold sammen

Det er gjort flere gange før i tidens løb, men effekten er stadig forunderlig, når en hel film er formet i lutter faste stillbilleder.

Sådan er det med Jesper H. Grands 12 minutter lange »La Paloma«, der indgår i månedens SneakBar fra Filmværkstedet og ligesom Janus Metz medrivende dokumentarfilm »Armadillo« er fotograferet af Lars Skree. Også denne gang har han været på en usædvanlig opgave, og historien i »La Paloma« om en desillusioneret - og muligvis død - dørvogters sidste aften på en danserestaurant er sært fængslende.

I det hele taget er der tale om et usædvanligt stærkt SneakBar-program. Således bliver man på én gang fascineret og forskrækket ved mødet med Stefan (Paw Terndrup), der i Andreas Thaulows novellefilm »Stefan« (17 min.) dumper til en eksamen i filosofi og reagerer med skræmmende raseri. En ubehagelig og i sidste ende lidt uforløst historie, men voldsomt virkningsfuld i sin krystalklare beskrivelse af de aggressioner, der bryder ud i lys lue hos Stefan.

Aggressioner rumler også tungt og truende i Rasmus Kloster Bros »Kys min bror« (15 min.) om to brødre, der nytårsaften tager til en fest sammen. Det usædvanlige er, at Lasse sidder i kørestol, så storerbror Simon fungerer som en kombination af sygeplejer og ven, men da Lasse har et godt øje til en køn pige og rent fysisk ikke er i stand til at få noget konkret ud af tiltrækningen, bryder vred jalousi bragende frem mellem brødrene i den flimrende impressionistiske, først og fremmest stemningsfulde film.

Den attraktive outsider i denne SneakBar er Elizabeth Sanchez »Kurs mod ophavet - Dayans rejse« (29 min.), som er en dokumentarfilm optaget i Peru. Den fortæller om to indianske søstre, hvis inka-far var naturlæge eller shaman. Nu vil døtrene udforske hans baggrund hos arazaires-stammen fjernt fra den såkaldte civilisation, og her mødes det naturlige og det overnaturlige på en yderst interessant måde, der gør filmen til et væsentligt værk både kulturelt og antropologisk.