Schwarzenegger tilbage som Terminator

Arnold Schwarzenegger underholder med Terminator-rollen endnu en gang, men den uundgåelige metaltræthed er ved at indfinde sig.

Arnold Schwarzenegger er tilbage i rollen som Terminator i » Terminator Genisys«. PR-foto Fold sammen

Han kom tilbage, præcis som han lovede!

Menneskeheden er efterhånden gået under flere gange i den hårdtslående Terminator-filmserie, der blev et kultfænomen i 1984 med James Camerons oprindelige film og opnåede et jordrystende gennembrud med opfølgeren »Terminator 2: Dommedag«, hvor Cameron i en smart manøvre omprogrammerede Schwarzenegger og fik ham over på menneskehedens side.

Der bliver nikket ærbødigt til begge film i Alan Taylors »Terminator Genisys«, som for eksempel med Schwarzeneggers hyppigt citerede replik »I’ll be back«, uden at det bliver ret meget andet end præcis, hvad man kunne forvente.

Vi er først i fremtiden, hvor menneskene efter flere års guerillakrig næsten har nedkæmpet de morderiske robotter, der styres af den kunstige intelligens Skynet. I sidste øjeblik triumferer Skynet dog, da det lykkes at sende en cyborg,en terminator,der skal dræbe Sarah Connor, tilbage i tiden. Derved vil hendes søn John Connor, der har stået i spidsen for det vellykkede oprør mod maskinerne, ikke blive født. I denne femte film i Terminator-universet har menneskene dog lært lektien og sender deres egen soldat tilbage for at beskytte Sarah Connor. Men Sarah Connor, der bliver spillet af Game of Thrones-droningen Emilia Clarke, har allerede levet mange år i beskyttelse af en »god« terminator. Terminatoren er ganske vist blevet gammel og gråhåret, men han kan stadig tage ladegreb på et oversavet gevær med én hånd. Der er selvfølgelig tale om Arnold Schwarzenegger, der indrømmer, at han er »gammel, men ikke ubrugelig«.

Artiklen fortsætter under billedet

TV: 67-årige Arnold: Derfor laver jeg endnu en Terminator-film

Buldrende action

I årene sammen med Sarah Connor har han tilmed lært atskære en grimasse, der med lidt god vilje kan tolkes som et smil. Ikke at han har brug for det særlig tit, for nu begynder dumdum-kuglerne at fyge i filmen, hvor adskillige terminatorer kæmper for at få has på menneskene. Samtidig forsøger publikum fortvivlet at holde rede på de sammenflydende tidslinjer, hvor både fortider og fremtider ændres af bestemte nøglebegivenheder. Det er ganske underholdende i cirka halvanden time, men den konstant buldrende action bliver til sidst monoton, og det er lige før, at man føler behov for en tidsmaskine, der kan transportereén hen til slutningen af filmen.

Hvad: »Terminator Genisys«.
Hvem: Af Alan Taylor.
Medvirkende: Arnold Schwarzenegger og Emilia Clarke.