Så ved vi, hvem der gjorde det

Så kom morderen endelig for en dag i successerien »Broen III«. En overraskelse? Døm selv!

Hvem er den bindegale morder, der leger med dukkehus? Thure Lindhardt, Henrik Lundström og Sofia Helin i næstsidste afsnit af »Broen III«. Foto: Carolina Romare Fold sammen

Så er det nu, man skal holde op med at læse, hvis man ikke vil have afsløret det meste af det, vi nu gennem ni søndage har forsøgt at få rede på. »Tænk, hvis vi ikke havde sat alt det her i gang,« siger den hændervridende hustru (Anna Björk) til Nicolas Bros mere og mere desperate rigmand Frederik Holst – ham, vi gennem længere tid har vidst på en eller anden måde var centrum for hele gåden.

Det må hun nok sige, konen. For i dette næstsidste afsnit fyger det om ørerne på seerne med det, engelsk kriminallitteratur har sådan et dejligt udtryk for: red herrings. Falske spor, ledetråde, der skal holde gryden i kog og aflede opmærksomheden fra den virkelige sammenhæng. Og ikke mindst: fra den morder, det hele handler om at finde. »Broen« er nemlig noget så sjældent som en vellykket whodunnit – der var englænderne igen med deres avancerede fagudtryk. For hvem gjorde det? Hvem er den bindegale og hævngerrige seriemorder, der som sin seneste ugerning ikke bare har bortført den stakkelse højgravide surrogatmor,

Jeanette (Sarah-Sofie Boussnina), men oven i købet tager hendes barn fra hende allerede inden titelmelodien og efterlader hende blødende og fastspændt – kun reddet i sidste øjeblik? Angiveligt for at ramme Frederik Holst?

Hej, papa!

Én for én fik vi skilt de mistænkte fra, som vi sådan set udmærket godt vidste rendte rundt for at stikke blår i øjnene på os. Naturligvis var det ikke den pressede foredragsholder (Reuben Sallmander), rigmandens rival, som hævnede sig på pengemanden, der i sin tid stjal hans formue, hans kunstsamling og hans yndige kone.

Naturligvis var det ikke den lettere sindsforvirrede, kvindelige bedemand (Louise Peterhoff), som var så sunket i jorden for andet afsnit i træk, at vi godt vidste, hun var uskyldig. Og langsomt blev vores helte, Saga (Sofia Helin) og Henrik (Thure Lindhardt), da også klar over, at det hele handlede om noget med en sæddonor, som i 1980erne gav livets kilde til et barn, der senere havnede i den uhyggelige kælder hos den plejefar, der mishandlede ham. Ja, endelig kan vi sige »ham«, for i sidste scene har han lokket sin biologiske far, Frederik Holst, på glatis i et af de mange øde og forladte industrikvarterer, der er en af »Broen«s faste kendetegn.

»Hej, papa!« er de skæbnedigre sidste ord i afsnittet, da morderen kommer frem fra mørket – naturligvis med det udsatte spædbarn surret fast til maven. En overraskelse? Både og. Døm selv!

Og så er scenen nu sat til næste søndags store, dramatiske afslutning, der nok skal byde på hæsblæsende action, sitrende nerver, febrilsk spænding og tragiske konklusioner. Så professionelt som denne tredje ombæring af »Broen« har været konstrueret, kan man simpelthen ikke forestille sig andet. Men det slutter ikke her. Fortsætter »Broen« med en sæson mere?

Hallo, går Saga Norén i læderbukser? »Kan jeg gøre noget for dig?« spurgte Saga den Henrik, der nu igen var begyndt at se sine bortkomne børn som spøgelsessyner i parcelhuset. Ja, i næste sæson, svarer vi. Og sådan som Sagas hænder rystede, sådan som hun rynkede panden endnu mere og lod blikket flakke, da hun skulle underskrive sine egne vidneerklæringer, havde hun selv rigeligt at se til med den mordanklage, som næppe vil gå i sig selv igen inden den store afklaring næste uge.

DR og deres svenske kolleger har efter alt at dømme indløst BroBizz til endnu en omgang, og vi tager glade imod. For med denne tredje ombæring af den makabre mørkeleg har serien så godt styr på alle sine sine underholdende klicheer, at man for alvor kan sige, den har fundet sin solide form. Til lykke og grattis med det.

Hvad: »Broen III«, afsnit 9

Hvor: DR1, søndag kl. 20.