Røven på komedie i Hollywood

I »Klovn Forever« befinder Casper Christensen og Frank Hvam sig endnu længere under bæltestedet end tidligere. Det er både sygt og morsomt, men man aner også en udløbsdato på løjerne.

Casper Christensen og Frank Hvam i Hollywood i spillefilm nummer to i »Klovn«-serien. Foto: Joachim Ladefoged Fold sammen

Casper Christensen og Frank Hvams TV-serie »Klovn« er den morsomste danske TV-serie nogensinde. »Klovn – the movie« fra 2010 var en tæt på genial drejning af TV-serien over i spillefilmsformatet. Jeg vil endda vove den påstand, at hvis man i verden omkring os ikke var så bornerte, ville den film i øjeblikket have status som et verdenshit. Det var en film, der kørte med fuld fart derudad. Tillad mig en form for frisprog lige i den forbindelse. Det var med stiv pik og håret tilbage og en i bund og grund ret modig blæsen på det politiske korrekte. Og lad mig straks minde om, at instruktør Mikkel Nørgaard har været bag kameraet fra første scene i TV-serien, så han fortjener akkurat ligeså meget ros som de to komikere for hele fænomenet.

Hvad gør man så med godt og vel 843.000 solgte billetter fra den første film i erindringen? På den ene side er der et krav om »mere af det samme«, men der skal også noget nyt til for ikke at stå stille og i det mindste skal man have en god historie. Alt dette lykkes for det faste hold bag »Klovn«. Man har heldigvis ikke forivret sig efter at lave en hurtig film nummer to. Den nye film er konsistent morsom uden dog alligevel at nå helt samme højder som den første film. Lidt mindre kan heldigvis også gøre det i den danske film-andedam, hvor gode komedier er alt for sjældne.

Frank og Mia har fået et barn, og hun er godt på vej til at forvandle ham til en dresseret abe. Casper er til gengæld blevet single og skrider til Hollywood, hvor han vil realisere sig selv, hvilket mest går ud på at jage kvinder i alle størrelser, aldre og med så mange forskellige hudfarver som muligt. Frank bliver efterladt tilbage i Danmark af sin gamle ven, og det gør ham ked af det. Da han læser korrektur på manuskriptet til en kommende samtalebog med ham og Casper, bliver han nostalgisk og tager til Hollywood for at forsøge at genvinde venskabet.

Derovre går det imidlertidig helt galt, inden det måske bliver godt igen. Casper og Frank kommer på tværs af hinanden på en måde, som filmens lumre plakat, hvor de to ligger i 69-stilling, kun giver en svag antydning af. I en film hvor der helt i tråd med universet hele tiden opstår pinligheder i alle mulige størrelser, er der to afgørende scener, hvor pinlighederne topper. Tidligt i filmen lader Casper og Frank sig lokke med ud i et skummelt nabolag i selskab med en grand danois, hvor to sorte kvinder tager villigt imod. Det ender i en intim situation med mænd, kvinder og hund, som dyreværnet formentlig ikke bliver glade for. Det gør til gengæld dine lattermuskler, der vil hoppe rundt i kroppen, samtidig med, at du vil holde dig før øjnene og formentlig få en lille smule kvalme.

Det vil være synd at afsløre for meget om filmens højdepunkter, men omvendt så har både Frank Hvam og Casper Christensen været flittige til at afsløre hemmeligheder i talrige interviews op til premieren, så det må være rimeligt at skrive, at Frank Hvam i en brandert er sammen med Christensens datter. Hvordan Christensen hævner sig, vil jeg til gengæld ikke afsløre, men man kan godt tillade sig at formulere det sådan, at det bliver i familien.

Ingen af dem modner det mindste

Desperationen lyser mere end nogensinde ud af de to midaldrende mænd. De er blevet endnu mere karikerede og modsætningsfyldte som typer, hvilket stadig fungerer godt, men samtidig er det næsten ved at blive for meget. Den måde Casper slet ikke tænker på men blot speedsnakker ud i det blå, og den måde Frank ikke kun er klodset på – men nu decideret tåbelig. Ingen af dem modner det mindste. Det er sammenlagt set sygt på den modige måde at bevæge sig så langt under bæltestedet og den slags gåen planken ud er beundringsværdig. Det må kræve sit mod og en hel del integritet ikke at spille mere sikkert. Min indre plattenheimer kan kun applaudere, og det gælder også når humoren en sjælden gang ikke virker. Man har lov til at falde i vandet, når man satser. Men det er samtidig også klart, at vi har været mange af de steder, vi er i »Klovn Forever«, før, og nogle af dilemmaerne kan virke en smule trætte. Man forestiller sig, at de to komikere lige har skullet stå og peppe sig selv op, før kameraerne rullede, inden de endnu engang kunne finde tilbage til de rette grimasser som overdrevne udgaver af dem selv.

»Klovn Forever« er ikke så stærk i sin grundidé som turen landet rundt i den første film, og der er et par decideret slappe steder. Da Frank ankommer til Hollywood, og Casper fester med en stribe danskere fra filmbyen, er det et sølle hold, man har samlet. Hvor er Jørgen Klubien og Sven-Ole Thorsen? Hvor er den krymmel, der kunne give scenen mere kant? I filmens fjollede finale kører Frank og Casper rundt med en hel lastbil fyldt med deres samtalebøger. På siden af lastbilen er det afbilledet, at bogen har fået fem stjerner fra to store morgenaviser. Det foregår tydeligvis flere dage, før bogen er udkommet og dermed er blevet anmeldt, så stjernerne ville ikke ligge klar endnu.

Den slags vil det brede publikum nok være ligeglade med, for nu har filmen premiere i næsten alle landets biografer, og det er filmen, man simpelthen skal se i de næste par uger. Producenterne holder vejret, og det gør instruktør og skuespillere også, for de har procenter på spil. Alt under halvdelen af salgstallet til den første film vil være en fiasko, mens en halv million billetter er godkendt, og alt derover vil igen være en stor succes. Sammenlagt set holder konceptet kreativt endnu, og der kan også sagtens risikere at være idéer nok til en tredje film, der om nogle år kan afrunde »Klovn«-eventyret. Men så er der nok heller ikke mere, og det vil være tilrådeligt at stoppe, mens legen er god.

Hvad: »Klovn Forever«.

Hvem: Instruktør: Mikkel Nørgaard. Medvirkende: Casper Christensen, Frank Hvam, Mia Lyhne, Simone Colling, Lars Hjortshøj, Nikolaj Coster-Waldau.

Hvor: Premiere over hele landet.