Røde sprøjt på hvide kitler

Steven Soderbergh har instrueret TV-serien »The Knick« om liv og død på et hospital i New York omkring 1900. En gribende fortælling om menneskets kamp med og mod sig selv.

En mand bumler af sted i en drosche. Undervejs sprøjter han sig med kokain i en blodåre mellem tæerne. Han vakler ind gennem døren til en imponerende bygning og står kort tid efter sammen med en anden mand iført lægekittel på en operationsstue omgivet af alvorligt udseende tilskuere. På operationsbordet ligger en gravid kvinde. De to mænd vil forsøge sig med et kejsersnit, de skærer op og kæmper nu med tiden og de voldsomme blødninger. Forgæves. Kvinden og barnet dør.

De første fem minutter af den nye, amerikanske TV-serie »The Knick«, som har premiere i dag på streamingtjenesten HBO Nordic, og som er instrueret af Steven Soderbergh, der kendes for film som bl.a. »Sex, løgn og video« (1989), »Erin Brockowich« (2000) og »Ocean’s Eleven« (2001), er formidable. De sætter scenen for en serie, der nok foregår for mere end 100 år siden, men alligevel føles moderne og vedkommende i sit udtryk og indhold.

Clive Owen i centrum

Vi er i New York omkring 1900, og manden i droschen er Dr. John W. Thackery, chefkirurg på The Knickerbocker Hospital – i daglig tale »The Knick«, deraf seriens titel – en herlig krydsning mellem Sherlock Holmes og Gregory House; narkoafhængig, brovtende, egenrådig, lynende intelligent, men også grænsepsykopatisk og med et mørkt indre – og så alligevel drevet frem mod at forstå og forbedre kirurgien og lægevidenskaben. For vi er i en tid, hvor der ikke findes antibiotika, og mennesker dør som fluer – også på operationsbordet, hvor lægerne forsøger sig frem på bedste beskub for trods alt at give patienterne, der i mange tilfælde ender som en art forsøgskaniner, en lidt større chance for overlevelse, end de ellers ville have haft. I Clive Owens nuancerede og næsten underspillede portræt bliver Thackery et solidt fikspunkt for den gruppe af figurer, der krydser liv og skæbner på The Knick.

Her er den sorte kirurg, som ikke må operere, alene fordi han er sort, nonnen, der foretager illegale aborter, hospitalsdirektøren, som har gæld til irske gangstere, og rigmandsdatteren med et socialt hjerte af guld – med mange flere. Klasse-, kultur- og raceforskelle, religion og videnskab, misbrug og medmenneskelighed er temaer og modsætninger, der flyder, som det røde blod på operationsstuen, gennem serien.

Klicheer i opløsning

Nogle af plotlinjerne kan – særligt i starten – føles en anelse konstruerede til lejligheden. Måske fordi »The Knick« på sæt og vis benytter sig af samme grundlæggende fortælle­struktur, som man har set i klassiske »day-time soaps« som »Skadestuen« og »Distrikt Hill Street«, hvor figurer med skarpt skårne karakteristika bringes i spil på en fælles arbejdsplads. Så kan klicheerne næsten ikke undgås. Men som serien skrider frem – Berlingske har haft mulighed for at se de første syv afsnit ud af i alt ti – opløses de mere og mere, og man gribes af Thackery og de øvrige personers kamp for at overleve, udvikle sig og flytte grænserne for kirurgiens kontrol over liv og død hér i industri- og migrantsamfundets tidlige fase.

Læg hertil en overbevisende filmisk visualisering af New York anno 1900 – på én gang tindrende realistisk og næsten storskrydende teatralsk, en lydside med gribende, melankolske undertoner og en iscenesættelse præget af billedmageren Soderberghs stilsikre styring, og »The Knick« tegner til at blive endnu et must see fra det amerikanske serie-samlebånd.

Hvad: »The Knick«. TV-serie i ti afsnit.

Hvem: Skrevet af: Jack Amiel og Michael Begler. Instrueret af: Steven Soderbergh. Medvirkende: Clive Owen, Andre Holland, Ewe Hewson, Clara Seymour, Jeremy Bobb m.fl.

Hvor: Første afsnit har premiere 9. august på streamingtjenesten HBO Nordic. Herefter kommer der nye afsnit hver lørdag. Serien kan også ses på betalingskanalen C More.