»Disney præsenterer en Pixar-animationsfilm.« Sådan står der på rulleteksterne til »Modig«. Desværre virker det mere, som om Disneys køb af Pixar for nogle år siden er ved at gøre de ellers normalt kreative og nytænkende hjerner hos Pixar sløve. Efter 11 film, hvoraf flere er geniale, er de med »Cars 2« og »Modig« alvorligt i fare for at sætte deres ry som amerikansk animationsfilms pionerer over styr.
Merida er en helt ung prinsesse, der lever for sine fridage, hvor hendes mor ikke er over hende som en høg for at lære hende de gode manerer. Prinsessen er modig og så sikker med en bue og pil, at hun kan sætte den første pil i bullseye og flække den med endnu en - ligesom Robin Hood, der også engang fik sin egen Disney-film. En dag laver en sur prinsesse en dårlig handel med en skummel heks, der bor langt ude i skoven. Hendes mor vil ændre mening, så Merida ikke længere skal giftes væk til en dum prins. Den del af handlen er meget god, men med så små bogstaver, at hun ikke kan se det, står der, at prinsessens mor derefter bliver forvandlet til en bjørn. Øh, hvor kom den bjørn lige fra?
Både bjørnen og handlen med heksen er også gammelt arvegods fra Disney, men det er ikke ligefrem sådan, at de to ting hænger specielt godt sammen. Resten af historien er desværre også tæt på at være laveste fællesnævner fra rodekassen hos Disney. »Sværdet i stenen« møder »Bjørnebrødre« med lidt ramasjang-krydderi a la »Braveheart«. Det er bare en måde at beskrive »Modig« på med hjælp fra gamle filmtitler. Søg og erstat med andre titler fra listen med Disney-klassikere og mange andre muligheder byder sig til.
Merida med sit store brusende røde hår er en herlig karakter, men hun får desværre en småkedelig og formelagtig film at slå sine folder i. Sangene er heller ikke synderligt syng med-venlige. Syrlighederne fra anmelder-faren til trods skal det dog også med, at min otteårige datter ville give filmen fire stjerner. Der går selvfølgelig nogle år, før hun bliver i stand til at se gennem en ordinær dosis hestejagter og anonyme slåskampe med sværd og opdage, at der ikke rigtigt er noget særligt, der driver løjerne.
Pixar går for at være moderne og lige netop modige, men »Modig« lever ikke på nogen måde op til sin titel. Animationsfilmen er hele tiden det sikre valg, og en stribe sikre valg ender med at blive en kedelig affære. Hvor er et originalt univers som det fra »Ratatouille«, hvor er de fortælletekniske eksperimenter fra »Wall-E«, og hvor er den smidige tro på sit eget forfløjne univers som i »Op«? Det kan naturligvis være svært at holde sig frisk og nysgerrig til evig tid, men det er skuffende, at Pixar allerede nu ender med en film, der ikke rager meget op over 1980erne, hvor Disney havde sin absolut svageste periode. Mon efterfølgere til »Monsters Inc.« til næste sommer eller »Find Nemo 2« om fire år vil ændre på situationen? Næppe. Så tror jeg mere på de nye originaler fra Pixar, der venter i sommeren 2014 (»The Good Dinosaur«) og 2015.