Præsident med kvindetække

Skuespillerne brillerer i en fin lille kærlighedshistorie, der er skræddersyet til »det grå guld«. Andre bør nærme sig »Hyde Park on Hudson« med forsigtighed.

Daisy (Laura Linney) forelsker sig i 1939 i præsident Roosevelt (Bill Murray), der godt kunne håndtere at have forhold til flere forskellige kvinder. Fold sammen

Da den amerikanske præsident Franklin D. Roosevelt døde i 1945, sad fire kvinder ved hans dødsleje. En af dem var en grand-kusine ved navn Daisy, der blandt andet stod for at holde orden i hans arkiv. Da hun døde i 1991 i en alder af 99 år, dukkede der kort tid efter en samling breve op under hendes seng, der afslørede, at hun og præsidenten havde haft et længerevarende forhold.

Roosevelt var godt nok kendt for at være damernes ven, som både Kennedy og Bill Clinton også var det, men det her forhold var holdt skjult i godt og vel 50 år. Siden er der skrevet en bog om brevene, og indholdet i dem er lavet til et teaterstykke og nu en fin lille film. Indledningen på affæren er sat til en weekend i 1939, hvor Roosevelt har royalt besøg fra England. Kongen af England, Bertie, som vi sidst har set på film i »Kongens store tale«, var på besøg for at få USA til indirekte at bakke op om Englands beslutning om at gå ind i krigen mod en provokerende Adolf Hitler i Tyskland.

I »Hyde Park on Hudson« glider storpolitikken dog for det meste i baggrunden til fordel for blomstrende kærlighed mellem en travl præsident (Bill Murray) som keder sig og Daisy (Laura Linney), der er blevet tilkaldt for at afstresse præsidenten. Ingen kunne vide, at de ville fatte så meget sympati for hinanden, som tilfældet blev.

Affæren er ofte kun antydet, så man skal tilhøre generationen »det grå guld« for at få lyst til at glide med i filmens lavmælte eventyr. Smil, antydninger og pianotemaer afløser hinanden i en elegant personhistorie, der bæres oppe af Bill Murray, der åbenlyst er glad for en seriøs rolle med et minimum af lurifax-elementer. Laura Linney er også god som Daisy, der må leve med, at præsidenten kan hvad han vil, når han vil det og med datidens hakkeorden blandt kønnene som et ekstra es i ærmet.

Der sker ikke voldsomt meget, men det, som sker, er charmerende fortalt. Fans af »Stegte grønne tomater« og film, hvor modne kvinder tager til Italien og forelsker sig vil juble, mens de fleste andre bør nærme sig »Hyde Park on The Hudson« med en vis forsigtighed.

Hvad: Hyde Park on Hudson.
Hvem: Instruktør: Roger Michell, Medvirkende: Bill Murray, Laura Linney, Samuel West.

Hvor: Premiere over hele landet.