Pinlig polterabend

Scarlett Johansson er ikke særligt sjov - men det er det mindste problem med Lucia Aniellos komedie "Girls Night Out".

De fem veninder, mens alt endnu er fest og ballade. I midten Scarlett Johansson. Foto: PR-foto UIP Fold sammen

Siden Paul Feigs vellykkede komedie »Bridesmaids«, er det væltet frem med mere, eller som regel mindre, heldige film om unge kvinder, der ikke går af vejen for at være løsslupne, liderlige, storbandende, sprit-stive og på stoffer, mens de udviser alskens negative karaktertræk; bagtalelse, jalousi, mobning, gruppepres og mindreværd.

Eller med andre ord – gør alt det som den stereotype Hollywood-kvinde ikke kunne drømme om. På papiret ganske forfriskende, men det er desværre de færreste film, hvor det virkelig lykkes at få feminint frisind og komik til at gå op i en højere enhed. »Bridesmaids« og »Pitch Perfect« (den første!) er nogle af de få – der desværre ikke kommer til at få selskab af Lucia Aniellos »Girls Night Out«.

Der var ellers grund til store forventninger. Lucia Aniello, der både har instrueret og været medforfatter på »Girls Night Out«, var en af hovedkræfterne bag den sjove og skarpe serie »Broad City«.

Det starter da også meget godt. Scarlett Johansson kaster stjerneglans over den ellers lidt ferske og korrekte Jess, der står på tærsklen til både politisk karriere og ægteskab, da hun – modvilligt – bliver slæbt med på polterabendweekend af sine gamle veninder. En broget flok, der passer perfekt ind i den stereotype fremstilling af venindeflokke i amerikanske komedier: Den rapkæftede, den liderlige (der af en eller anden årsag som regel også er den buttede), den kloge og smukke og den lesbiske. Tjek. De giver den gas med drinks og – uhhhh hvor provokerende – kokain, men da den obligatoriske mandlige stripper knalder hovedet ned i en skarp bordkant og dør, gør festen det samme. Og filmen med den. Hvad der tegnede til en letbenet hybrid af »Bridesmaids« og »The Hangover« forvandler sig nu til en ukomisk farce med referencer til den gamle film »Weekend med Bernie«, hvor det også galdt om at skaffe sig af med et lig på bedste vis.

Den ene kiksede scene følger den anden, og den psykologiske troværdighed hænger i den berømte tråd i takt med at kvindegruppen bliver mere og mere usympatiske og skingre. Stort set samtlige jokes falder til jorden med et vådt klask. Endelig må prisen for mest røvirriterende karakter går til Kate McKinnon (fra »Ghostbusters«), hvis overspil kun overgås af hendes helt håbløse forsøg på en australsk accent. Så er det trods alt lettere at tilgive Scarlett Johanson, hvis største »forbrydelse« er, at hun ikke er særligt sjov.

»Girls Night Out«

Instruktør Lucia Aniello. Medvirkende: Scarlett Johansson, Kate McKinnon.