Paris-terror stopper film og TV-serier

En række filmpremierer og TV-transmissioner er blevet udskudt, da det skønnes at deres indhold vil virke stødende ovenpå terrorangrebet i Paris.

Steven Spielberg ankommer til premieren på sin nye film »Spionernes bro« i Berlin. Samme aften begyndte attentatet i Paris, hvor samme films premiere dagen efter blev aflyst.  Foto: AFP PHOTO / John MacDougall Fold sammen

Amerikanske TV-selskaber har sløjfet flere transmissioner af diverse TV-shows, fordi deres indhold lå for tæt op af weekendens virkelige terrorbegivenheder i Paris.

En episode af  »Supergirl«, der skulle sendes på NBC mandag er blevet udskudt, idet den handler om en storby, der bliver ramt af terroristbomber. I stedet bliver episoden erstattet af en anden, der handler om superheltens forhold til sin adoptivmor. TV-stationen TNT har standset transmissionen af serien »Legends«, fordi den kommende episode rummer en scene med en terrorist, der skyder ind i en folkemængde i Paris.

På samme måde er en episode af politiserien »NCIS: LA« blevet udsat, fordi den handlede om en ung teenager der bliver rekrutteret af en terrororganisation. Blandt de dræbte i fredagens terrorangreb var en femtenårig dreng.

På onsdag skulle den franske terror-thriller »Made In France« have haft biografpremiere, men på grund af fredagens terroranslag er filmen blevet udskudt til en senere dato. »Made In France« handler om en fransk journalist, der infiltrerer en islamistisk terrorcelle i Paris for at afsløre deres planer om et angreb imod den franske hovedstad. Filmens plakat er en sammenstilling af Eiffeltårnet med en kalashnikov-maskinpistol.

Flere amerikanske film fik udskudt eller nedtonet deres premierer af respekt for ofrene for attentatet. Det gælder den nye »Hunger games Mockingjay - del 2«, hvor en stribe interviews med skuespillerne i Los Angeles blev aflyst. I Paris blev biografpremiererne på Steven Spielbergs spionfilm »Bridge of Spies« og Natalie Portman-filmen »Jane got a gun« begge aflyst.

Dermed følger TV og filmselskaberne samme mønster der fulgte efter flyangrebene på World Trade Center i 2001, hvor en række film og TV-serier med terror og bombninger på indholdssiden blev aflyst, eller sågar filmet om, heriblandt en episode af »Venner«, hvor der refereres til en »bombe i lufthavnen«.

En række talkshows blev dengang taget ud af TV-fladen, der for flere TV-stationers vedkommende blev ryddet i flere dage til fordel for live-rapportering om flyattentatet. Det berømte satireshow Saturday Night Live genoptog først sine transmissioner 19 dage efter angrebet på World Trade Center den 11. september 2001, og showet blev da indledt af New Yorks borgmester, Rudy Giuliani der stod sammen med brandmænd og politifolk og erklærede, at byens liv, herunder Saturday Night Live, ville fortsætte som altid.

»Betyder det, at vi må være morsomme?« spurgte showvært Lorne Michaels, hvortil borgmesteren leverede sit ironiske svar:

»Hvorfor begynde på det nu?«

Lørdag aften, dagen efter angrebet i Paris, blev Saturday Night Live begyndt med en hilsen på engelsk og fransk til Frankrigs hovedstad »Kærligheden og Lysenes By«.