Papegøjen og profeten

Dansk kortfilm hiver alternativ animationspakke op på et rimeligt niveau. Hovednummeret reddes dog kun med nød og næppe fra at være en omgang forvrøvlet new age vås.

Rabalder Bio med usædvanlige animationsfilm til børn og unge har været en succes. Foto fra »Den lille pige og profeten«. Fold sammen

Havde det ikke været for blandt andet Lars Mikkelsens medlevende fortællerstemme, var »Den lille pige og profeten« gået til i pseudo-Jesus-lignelser.

Grundhistorien om den lille pige Almitra, der er uregerlig og tavs på grund af en familietragedie, er ellers sympatisk nok og begynder fint. Hun stjæler frugt på torvet, taler med duerne og er ellers forpint og ret ligeglad med konsekvenserne af sin opførsel. Det begynder at gå bedre, da hun møder kunstneren Mustafa, der også er på kant med samfundet. Han er politisk farlig, siger man, selv om han selv påstår: »Jeg har kun talt til folket om ting, der allerede findes i deres hjerter.«

Efter min smag er der noget lidt for frelst over denne Jesus-skikkelse, der ejegod valser afsted med moralerne midt i filmen. I det hele taget bliver hele affæren en umage blanding af floskler og musical-indslag, som en række forskellige instruktører hver især har stået for ved siden af Roger Allers, der var en af de to, som i sin tid instruerede Disneys »Løvernes Konge«.

Der er heldigvis ikke meget Disney over »Den lille pige og profeten«, der uden sin new age-mumbo jumbo humanistiske overstyring havde været et velkomment frisk pust i animationsstrømmen i biografen.

Kreativ succes

Danske Angel Films gode initiativ under navnet »Rabalder Bio«, der går ud på at vise anderledes animationsfilm i biografen end de skabelonstøbte fra USA, har nu eksisteret i tre år, og samlet set er det en ubetinget kreativ succes. Tænk blot på »Fantomdrengen« og for eksempel »Ernest & Célestine«. Set i det lys skal Angel Films være tilgivet en halv svipser som den sidste film i tredje sæson.

Samlet bliver forestillingen med »Den lille pige og profeten« nemlig kun hevet op på fire stjerner, fordi Mads Weidners korte animatonsfilm »Parrot Away« vil lægge publikum i biografsalene ned med en smittende absurd og rørende historie om en grim papegøje, der er grimmere end H. C. Andersens grimme ælling. Papegøjen bliver valgt som den sidste i den fine papegøjebutik, som sørøvere fra nær og fjern køber ind i, men den får (formentlig) et godt liv til sidst. En kvik, cool og genrebevidst knaldperle af en kort animationsfilm.

Hvad: Den lille pige og profeten. Hvem: Instruktør: Roger Allers. Danske stemmer: Lars Mikkelsen, Hvor: Premiere over hele landet.