Ole Bornedal står ved slagtebænken

TV-serien »1864« nåede søndag aften sit klimaks og løftede sig – trods fortsatte unoder – i syvende og næstsidste afsnits gribende og grufulde skildring af stormen på Dybbøl.

Jacob Oftebro spiller Laust, der kæmper for sit liv i mareridtet ved Dybbøl, men som til sidst alligevel må lade livet i klimakset af Ole Bornedals TV-serie »1864«. Fold sammen

Der er blevet skrevet mange knubbede ord om Ole Bornedals stort anlagte TV-serie »1864«. Men vi må også rose, når det er berettiget, og syvende afsnit af serien, der løb over skærmen søndag aften, er et niveau over de seks foregående. Ikke mindst dets store midterparti og klimaks, stormen på Dybbøl, er en ganske imponerende foreteelse.

Her viser filmmageren Bornedal sin styrke i en gribende og grufuld levendegørelse af den menneskelige slagtebænk. Først preussernes vedvarende bombardement af de danske skanser og derefter selve stormen, der reelt var en hurtig affære.

I skanserne slås Laust (Jacob Oftebro) og Johan (Søren Malling) for overlevelse, mens kammeraterne falder omkring dem. Bjørnen Erasmus (Esben Dalgaard Andersen) kæmper modigt, men fældes til sidst – dét river i hjertet – mens kujonen Didrich (Pilou Asbæk) raver rundt i mudderet. Peter (Jens Sætter-Lassen) marcherer med Dinesen (Johannes Lassen) og ottende brigade op mod helvedet, mens forbrændte og forvildede Jens’er løber imod dem. Et modigt kontraangreb – i et øjeblik mimes Vilhelm Rosenstands maleri »Episode af ottende brigardes modangreb ved Dybbøl 18. april 1864« (1894) – før preusserne vælter frem og nedslagtningen fortsætter. Fornemt!

Sex, safter og to brødre

Instruktøren veksler tjept mellem wide­screen og nærbilleder, mellem kakafoni og pludselig afsondrethed, hvor vi kun hører én enkelt persons åndedræt og anstregelse. Hele tiden med billeder af død og ødelæggelse præsent. Der bliver ikke sagt meget, blot handlet, og derfor fungerer det så effektivt i forhold til, hvad vi har set i tidligere afsnit.

I virvaret finder Peter frem til Laust, der redder Didrich, men bliver skudt i et crescendo, som replikerer drengenes krigsleg i første afsnit. Dét havde vi selvfølgelig set komme på lang afstand, men flot forløst alligevel selv om man ville ønske, at Laust havde fået lidt mere tid oprejst i de foregående afsnit i stedet for at ligge lig på lazarettet – så havde dette klimaks måske føltes endnu stærkere.

I Sønderborg føder Inge (Marie Tourell Søderberg), mens kardæskerne falder over skanserne, og i København intimiderer den dæmoniske Monrad (Nicolas Bro) en stakkels kvinde. Dét holder sig liiiiige på grænsen i al sin bombastiske postuleren, mens der desværre er en fladhed i afsnittets første scener, ikke mindst Didrichs fordrukne provokationer hvor vi skal høre, hvordan han stikker pikken i en luder og tænker på Inge. Suk. Hele tiden denne næsten barnlige optagethed af sex, safter og »frække« bandeord.

I 2014 er teenagerebellen Claudia (Sarah Sofie Boussnina) og den aldrende Severin (Bent Mejding) reduceret til statister – men det er nu også godt det samme – og selvfølgelig skal Inge stadigvæk udlægge teksten på lydsiden, da kampene og klimakset er overstået. Ærgerligt, at billederne ikke bare får lov til at tale hele vejen igennem. Til slut vises højdepunkter fra det kommende, afsluttende afsnit, så nu synes den sidste spænding allerede suget ud af »1864«, der når sit højdepunkt hér, på slagtebænken i Dybbøl.

Hvad: »1864«. Syvende afsnit.

Hvad: Manuskript og instruktion: Ole Bornedal. Medvirkende: Jens Sætter-Lassen, Jacob Oftebro, Pilou Asbæk, Søren Malling m.fl.

Hvor: DR1, søndag aften.