Ny film viser Nina Simone som både en imponerende kunstner og et møgirriterende menneske

Historien om sangerinden Nina Simone er en fascinerende flertydig skæbne­fortælling, der i den første af tre film på vej kommer helt ned i detaljen. Dér hvor Djævlen bor.

Nina Simone. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Da hendes sang »My Baby Just Cares For Me« fra 1958 gik sin sejrsgang verden over i 1987 som lydsiden til en reklame for parfumen Chanel no. 5, nynnede vi alle sammen med. Men hvem var Nina Simone?

Man skulle være musikalsk arkæolog for at vide, at hun var en klassisk uddannet pianist, der indspillede tonsvis af sjælfuld jazzmusik i 1950erne, 1960erne og 1970erne, for siden var hun nærmest forsvundet fra den internationale musikalske radar.

Nina Simone tjente kun de penge på »My Baby Just Cares For Me« , som turnéer kunne give, for hun havde solgt rettighederne til sin egen sang i de fattige år.

At der nu er hele tre film på vej om Nina Simone, er helt og aldeles retfærdigt. Trods et kaotisk liv og et svært sind leverede Simone aldrig mindre end fremragende, let kølige og alligevel sjælfulde sange, når hun satte sig til klaveret.

Ud over »What Happened, Miss Simone?« er der en spillefilm på vej med titlen »Nina«, hvor Zole Saldana spiller hovedrollen og endnu en dokumentarfilm med titlen »The Amazing Miss Simone«. At det er nærværende film, der kommer først ud til det danske publikum, virker dog betimeligt, for der er tale om en nuanceret portrætfilm, der bygger på et væld af førstehåndskilder.

Nina Simone døde i en alder af 70 år tilbage i 2003, men ved hjælp af timevis af lydoptagelser fra de seneste 30 år, fremstår hun lyslevende for os. Hendes eksmand og hendes datter, Lisa, er interviewet, ligesom gamle venner er det, og på skærmen vrimler det med afslørende citater fra Nina Simones dagbog.

Selv om dokumentarfilmen er lavet i samarbejde med familien, ser man grundigt på både størrelsen af talentet og på bagsiden af medaljen. Mindre havde jeg da heller ikke forventet mig af instruktøren Liz Garbus, der tidligere har lavet den fremragende »Bobby Fischer Against the World«.

Nina Simone blev født i 1933, og havde som vidunderbarn klavertalentet til at blive klassisk pianist, men den i forvejen svære drøm var helt umulig, når man var sort i USA dengang. I stedet tog hun den klassiske klaverekvilibrisme med sig ind i jazzmusikken og brød igennem i 1958 med sangen »I Loves You Porgy«, en personlig fortolkning af en af sangene fra George Gerschwins opera »Porgy and Bess«.

Hun blev gift med en politimand, der blev hendes manager. Han bankede hende, og hun begyndte til gengæld at vise tegn på maniodepressiv opførsel, bipolar lidelse som man oftere kalder det i dag.

Mere og mere offer for sin sygdom

Efter nogle år hvor hun blev kørt hårdt, begyndte hun at brænde for de sorte amerikaneres borgerrettigheder og sang blandt andet sin protestsang »Mississippi Goddam«, da Martin Luther King marcherede fra Selma til Montgomery.

Hun blev meget militant og talte om revolution med våben og blev dermed mindre attraktiv for koncertarrangørerne. Det hjalp heller ikke, at hun begyndte at skælde ud på publikum, og at hun i det hele taget blev mere og mere offer for sin sygdom.

Simone endte næsten som posedame i Paris, før jazzentusiaster fik hende til at tage medicin, så hun igen kunne optræde. Selv om hun ikke selv tjente penge på »My Baby Just Cares For Me«, gav sangens nye status som verdenshit i 1987 hende dog muligheden for at rejse verden rundt på de små klubber og blive hyldet.

Historierne om hendes svingende humør er næsten lige så legendariske som hendes musik. Hun var nomineret til en Grammy 15 gange og fortjener en plads blandt de helt store i jazzmusikkens historie. Mange både mandlige og kvindelige sangere som Lauryn Hill og Lana Del Rey har hyldet Simone, og som musiklytter behøver man ikke andet end at høre et par numre, før man bliver fanget ind.

Nina Simone blev kaldt »The High Priestess of Soul« det ene øjeblik og opførte sig som en umulig diva det næste. Allerede i filmens første billeder fra en koncert i Montreux i 1976 mærker man, at hun er et menneske, der ikke er tilpas i sin krop. Knaldende dygtig, men så konfronterende, at hun slår sig på omgivelserne.

Hun siger selv, at »frihed er ikke at være bange«, og hun tilføjer, at sådan har hun sjældent haft det. Om den store kunst blev skabt, fordi hun led så meget indeni, er et åbent spørgsmål, men det er i hvert fald et faktum, at hun på én gang har været imponerende som kunstner og møgirriterende som menneske. Og det er ikke sjældent tilfældet med de allerstørste kunstnere.

Hvad: »What Happened, Miss Simone?«.

Hvem: Instruktør: Liz Garbus.

Hvor: Premiere på Netflix.