Netflix-hitserie inspireret af dansk filmklassiker

Skaberen af Netflix’ voldsomme familiedrama »Bloodline«, Daniel Zelman, elsker Thomas Vinterbergs »Festen«.

Norbert Leo Butz, Kyle Chandler, Sissy Spacek, Ben Mendelsohn og Linda Cardellini udgør den samspilsramte familie i Netflix-serien »Bloodline«. Fold sammen

Thomas Vinterbergs tragisk-komiske familiedrama »Festen« er snart tyve år gammel, men har fået et efterliv som få danske film. Heriblandt hos den amerikanske serieskaber Daniel Zelman, der anerkender filmen som inspiration for sin intense dramaserie »Bloodline«, der kan ses på Netflix.

»Jeg elsker filmen højt, og mener, at den beskriver den indre dynamik i en familie på en måde, som man ikke kan se ret mange andre steder. Alle medlemmer af familien er så specifikke som personer, at man ville kunne kende dem fra virkeligheden, men samtidig er de også stærke arketyper, at enhver også ville kunne udpege dem i deres egne familier,« siger Daniel Zelman, der besøgte København i forbindelse med i den forgangne Copenhagen TV Festival, hvor han gav masterclass på Filmskolen.

Ligesom i »Festen«, hvis engelske titel er »The Celebration«, handler »Bloodline« om en gruppe søskende i en velhaverfamilie, der på hver sin måde forsøger at leve med efterdønningerne af en tragedie i fortiden og deres forældres synder. Daniel Zelman havde skrevet udkastet til sin serie, der foregår i Floridas tropiske arkipelago The Keys, da han opdagede ligheden til Thomas Vinterbergs karakterer i »Festen«.

»Det var ikke vores bevidste intention at efterligne »Festen«, men i forfatterholdet opdagede vi, at der var denne her lighed med filmen, som vi alle elskede. I begge handlinger er der sønnen, som er det sorte får, og den gode søn, som i virkeligheden er den, som bærer den største byrde, og datteren som forsøger at få familien til at hænge sammen. Vi havde ovenikøbet en idé om en søn, der kommer hjem til familien midt under en stor fest (ligesom i »Festen«, red.), men den gik vi væk fra igen,« siger Daniel Zelman.

Han mener, at »Festen«s største styrke er dens realistiske psykologi, og fremhæver dens dygtige skuespillere, selvom det er mange år siden, at han så filmen..

»Jeg kan stadig se familien for mig. Der er en stor menneskelighed i skildringen der betyder, at man ikke bare kan afvise karaktererne, end ikke faderen, der er årsag til familiens tragedie,« siger Daniel Zelman.

I »Bloodline« er det ikke incest som i »Festen«, der er den beskidte fælles hemmelighed i familien, men en ulykke med uoprettelige følger for forholdet mellem forældre og børn. Tredje sæson af »Bloodline« har premiere til næste år. Daniel Zelman blev inviteret til København af Copenhagen TV-festival og Copenhagen Film Fund. Copenhagen TV Festival er arrangeret af Producentforeningen.