Neglebidende triumf for Ben Affleck

Ben Affleck har med »Operation Argo« skabt et bundsolidt og underholdende drama om gidseltagningen i Teheran, som gør ham til en af tidens mest interessante amerikanske instruktører.

Ben Affleck både instruerer filmen og spiller rollen som CIA-agenten Tony Mendez. Fold sammen
Læs mere
Foto: Warner Brothers Pictures

Ben Affleck begyndte karrieren med at vinde en Oscar for manuskriptet til »Good Will Hunting« sammen med Matt Damon. Med »Operation Argo« ligger han lunt i svinget til endnu en Oscar-nominering. Denne gang som instruktør.

»Operation Argo« fortæller den vanvittige, men ikke desto mindre sandfærdige historie om en af CIAs mest absurde redningsaktioner. I 1979 bliver den amerikanske ambassade i Teheran overtaget af ekstremistiske tilhængere af Ayatollah Khomeini, der forlanger den tidligere shah udleveret fra USA til gengæld for de 52 ambassademedarbejdere, der tilbageholdes.

Men hvad gidseltagerne ikke ved er, at seks amerikanere er undsluppet og har søgt tilfugt på den canadiske ambassade, hvor situationen begynder at blive desperat. Det er kun et spørgsmål om tid, før ekstremisterne opdager, at der mangler personale, og de seks må derfor hurtigst muligt smugles ud af landet. Men hvordan?

Forklædt som filmhold på research

CIA og den amerikanske regering er rådvilde. Lige indtil agent Tony Mendez får en skør idé. I kølvandet på »Star Wars«’ gigantsucces er science fiction-film, gerne med eksotiske locations, blevet det store Hollywood-hit.

Mendez overtaler derfor sin chef til at sætte en falsk filmproduktion op for at smugle de seks ud som et filmhold på researchtur. En absolut vanvittig og ikke særligt sikker plan, men – som hans chef udtrykker det – »langt den bedste dårlige idé vi har«.

Det er ganske enkelt en forrygende historie, der var hemmeligstemplet indtil 1997, men som nu får den opmærksomhed, den fortjener. Og den film, den fortjener. »Operation Argo« er lige dele politisk thriller, og i den del, der foregår i Teheren, boblende veloplagt satire over Hollywood takket være pragtfulde præstationer af John Goodman og Alan Arkin som de to falske filmproducere, og en skarp og velrettet kritik af et politisk system, der er druknet i bureaukratiske processer og derfor slet ikke gearet til kreativ tænkning.

Ben Affleck jonglerer behændigt og sikkert med filmens tre meget forskellige tonearter, så humoren aldrig tager noget fra den anspændte og livsfarlige situation, de seks desperate amerikanere befinder sig i, men tværtimod sætter den i et intelligent perspektiv. Underholdningsværdien er konstant i en historie, hvor latter og neglebidende spænding går hånd i hånd.

Ben Affleck, der med film som »Gone Baby Gone« og »The Town« for længst har bevist sit værd som instruktør, viser endnu en gang et overlegent overblik over fortællingen. Og en fænomenal sans for de små detaljer, der er så afgørende for at gøre en så bindegal handling troværdig som historie og som tidsbillede.