Når ordene er sultne

Fremragende filmportræt af den færøske digter Jóanes Nielsen.

Gode digte behøver ikke være svært tilgængelige.

Myten om, at lyrik er en mystisk udtryksform for en lille elite, dementeres eftertrykkeligt af den færøske poet Jóanes Nielsen. Ganske vist er hans digte rige på betydninger og åbne for fortolkninger, men de kan samtidig nydes umiddelbart med deres ukrukkede sprog og stærke metaforer.

I går blev Jóanes Nielsens nye digtsamling, »Broer af sultne ord«, udsendt på dansk af Forlaget Torgard - den kan anbefales varmt - og nu er den nordatlantiske digter også blevet en slags filmstjerne, idet han er hovedperson i landsmanden Katrin Ottarsdóttirs portrætfilm »Sporene gror ud af ord«.

Katrin Ottarsdóttir - der er født i 1957 og dermed fire år yngre end Jóanes Nielsen - har indskrevet sig i filmhistorien som instruktør af den første færøske spillefilm, nogensinde, »Atlantic Rhapsodi« fra 1989. I de senere år har hun specialiseret sig i dokumentarfilm om færøske kunstnere som billedhuggeren Hans Pauli Olsen og digteren Tórodur Poulsen, og det er hun fremragende til. Hun har en fornem evne til at få kunstnerne til at slappe af og tale frit foran kameraet, og hun lader loyalt bemeldte kamera underordne sig emnet og distraherer ikke med alskens stilistiske krummelurer.

Jordnær nøgternhed

Den nøgterne stil passer perfekt til Jóanes Nielsen, hvis digte også besidder en form for jordnær nøgternhed - man kan tænke på både en dansk digter som Orla Bundgård Povlsen og et internationalt ikon som Pablo Neruda - og han læser dem selv op roligt, men virkningsfuldt både i Katrin Ottarsdóttirs film og i uddrag på en DVD indlagt i den nye digtsamling.

I »Sporene gror ud af ord« følger man den djærve poet i hans gummistøvleklædte hverdag på Færøerne, hvis prægtige natur danner en spektakulær baggrund for filmen. Den tidligere sømand fortæller klart og besindigt om sig selv og sit liv, blandt andet om det problematiske forhold til en alkoholiseret far, og når man ser denne kloge og sympatiske film, får man virkelig lyst til selv at læse mandens digte. Hvad der givetvis præcis er meningen.

»SPORENE GROR UD AF ORD«: Færøsk dokumentarfilm, instrueret af Katrin Ottarsdóttir. En time og 16 minutter. Premiere i aftes på Nordatlantens Brygge i København. Udsendes i marts på DVD.