Mørke over Hollywood i stilsikker HBO-serie

Harry Connellys krimier om Harry Bosch er nu blevet til en drævende TV-serie, som blander krimigenrens klassiske elementer til en solid streaming-cocktail.

Stilsikkert: Titus Welliver er det naturlige fikspunkt som kriminalbetjenten Harry Bosch. Foto: HBO Nordic Fold sammen
Læs mere

Los Angeles har en tiltrækningskraft på forfattere og filmfolk. Kontrasten mellem de rige stjerners glitterglans og de mange usle skæbner, som hutler sig gennem tilværelsen, mellem overdådige huse i de omkringliggende højdedrag og den neonoplyste slum i downtown, har givet stof til utallige krimier. Pulp og film noir har sit udspring hér i det mytiske landskab, hvor kontrasterne mellem lys og mørke trækkes skarpt op.

Michael Connelly er én af dem, der har været med til at holde myten om Los Angeles ved lige. Med sin serie af krimier om den martrede, egensindige og retfærdigheds­søgende kriminalbetjent Harry Bosch har han skrevet sig direkte ind i noir-hovedåren, og nu er det åbenlyse sket: Connellys univers er blevet til en TV-serie i ti afsnit, som fra denne weekend kan streames på HBO Nordic.

»Bosch«, som serien slet og ret hedder, er et stilsikkert bud på noget så forfriskende gammeldags som et klassisk kriminaldrama. Kendere af Harry Bosch vil finde elementer fra tre bøger, »Det tolvte offer« (1995), »Skeletternes by« (2004) og »Echo Park« (2006), der er vævet sammen til en ny fortælling.

Vi møder Harry Bosch – i Titus Wellivers overbevisende fremstilling, komplet med furet stenansigt og dyb basstemme – der er under anklage for drabet på en formodet seriemorder, og som samtidig efterforsker det uhyggelige fund af et begravet barneskelet.

I tilgift skal han tackle en geschæftig journalist, en yngre, kvindelig politibetjent, som han brænder varm på, og en tilsyneladende psykopatisk mand, der er blevet stoppet med et lig i sin varevogn.

Bosch som rambuk

Connelly har selv været med til at skrive og skabe TV-serien, og man mærker fra starten, at han aldrig lader os miste sympatien for Bosch, der fastholdes som det fikspunkt, serien drejer om. På den måde skriver »Bosch« sig ind i rækken af krimier, hvor en mandlig kriminalbetjent, trods alle sine fejl og mangler, holder fast i retfærdigheden, der hvor alle andre svigter.

Med Bosch som rambuk får vi en beskrivelse af de magtsøgende mekanismer og skjulte dagsordener, som præger politietaten, det politiske liv, mediebranchen og retssystemet i Connellys version af Los Angeles.

»Bosch« er ikke fri for kriminalklicheer, bestemt ikke (egensindig kriminalbetjent, som er under anklage for magtmisbrug, scorer en lækker, kvindelig betjent og hører jazz i privaten, mens han forsøger at opklare en ubehagelig sag om et barnemord; jo, jo – »we get the picture«), og TV-serien lægger egentlig ikke noget nævneværdigt nyt til genren.

Men med sit drævende tempo – »Bosch« tager sig simpelthen rigtig god tid og er mere eller mindre strippet for enhver form for effektmageri – bliver man alligevel langsomt lokket med ind på de mørke stier, Bosch må gå af, og klicheerne bliver mere som gamle, hyggelige venner, man nikker genkendende til, end dramatiske stopklodser.

Hvad: »Bosch«. TV-serie i ti afsnit.

Hvem: Skrevet af: Michael Connelly og Eric Overmyer. Medvirkende: Titus Welliver, Jamie Hector, Amy Aquino m.fl.

Hvor: HBO Nordic.