Mikael Persbrandt leverer et uhyggeligt stærkt og rørende portræt

Pernille Fischer Christensens »En du elsker« reddes i land af flot skuespil af Trine Dyrholm, Sofus Rønnov og ikke mindst Mikael Persbrandt. For plottet er helt forudsigelig og rammer ikke helt så dybt, som et drama af denne type måske burde.

Det er en fornøjelse at betragte Mikael Persbrandts verdenstrætte ansigt på baggrund af Laust Trier Mørks melankolske vinterbilleder, der på fineste vis understreger Thomas Jacobs indre smerte og tomhed. Foto: Rolf Konow Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Makkerparret Pernille Fischer Christensen og Kim Fupz Aakeson, der senest stod bag »En familie«, er tilbage med endnu et eksistentielt familiedrama. Fortalt i Pernille Fischer Christensens efterhånden nærmest karakteristisk afdæmpede stil hvor store følelser ikke nødvendigvis skal råbes ud, men i lige så høj grad kan formidles i blikke og pauser.

»En du elsker« handler om den internationalt anerkendte rockmusiker Thomas Jacob, hvis smertefulde sange har givet ham et stort publikum, men også er det kunstneriske resultat af en fuldtonet misbrugspalet, der har haft store personlige omkostninger.

Nu vender Thomas Jacob tilbage til Danmark for at indspille en ny plade med sin faste producer og bedste ven, Molly Mo.

Men planerne om et kort arbejdsophold forpurres, da hans datter, som han stort set intet forhold har til, kommer anstigende med sønnen Noa og proklamerer, at hun skal på afvænning i seks uger, og at Thomas er nødt til at passe sit barnebarn imens.

Det bliver starten på en følelsesmæssig rejse for den garvede musiker, der aldrig har formået at have mennesker tæt på sig.

Mikael Persbrandt leverer et næsten uhyggeligt stærkt og rørende portræt af den martrede musiker, der lidt efter lidt afslører, hvorfor han selv er gået så voldsomt i stykker som menneske, at han muligvis ikke evner at overgive sig til den kærlighed, der kastes til ham som en allersidste redningskrans.

Mikael Persbrandt er en mester i at forsvinde ind under huden på sine karakterer, så hver en lillebitte nuance af de indre kampe føles sande. Han får flot modspil fra Trine Dyrholm som Molly Mo – den solide klippe af empatisk normalitet, som Thomas Jacob vægrer sig mod at støtte sig til. Og ikke mindst fra Sofus Rønnov som den lille dreng, der pludselig er helt alene med en mand, der nok er hans biologiske morfar, men i virkeligheden ikke orker ham. Trine Dyrholm og Mikael Persbrandt er også stærke fortolkere af filmens mange sange, skrevet af Marie Fisker og Tina Dickow.

Det er skuespillet, der holder dampen oppe i denne fortælling, der lider under et dybt forudsigeligt plot, der ikke engang forsøger at trække tæppet væk under tilskuerens forestillinger om, hvad der kommer til at ske.

Her er ganske enkelt ingen overraskelser, ingen psykologiske twist, der tager pusten fra os og får os til at tænke med på historien. Det gør, at »En du elsker« ender med ikke at ramme helt så dybt, som et drama af den type – og med en hovedkraft af Mikael Persbrandts kaliber – kunne, og måske burde, gøre.

Hvad: »En du elsker«.

Hvem: Instruktør: Pernille Fischer Christensen. Medvirkende: Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm.

Hvor: Premiere over hele landet.