Mesterlig film om det levede liv

Richard Linklaters »Boyhood« kan meget vel være årets bedste film. Filmen, der følger en dreng fra han er fem til han bliver atten, er optaget over 12 år med de samme skuespillere. Resultatet er lige så subtilt som det er sublimt – på en gang en tidsrejse og et øjebliksbillede i evig forandring.

2. bedst: »Boyhood«Richard Linklaters unikke film, der er optaget over en periode på 12 (!) år fik fremragende anmeldelser fra stort set alle kanter, da den ramte biograflærrederne i år. »Boyhood is a work of huge ambition that never for a second feels less than intimate« skriver filmmagasinet.Læs Berlingskes anmeldelse her: Mesterlig film om det levede liv Fold sammen
Læs mere

Den amerikanske independentinstruktør Richard Linklater er ved at skabe sin helt egen real-time sub-genre.

Det var oprindeligt den franske nybølgeinstruktør Francois Truffaut og hans filmserie om Antoine Dionels opvækst og liv, startende med »Ung flugt« fra 1959, der inspirerede Richard Linklater til hans metode, som han har videreudviklet på sin egen helt originale måde.

Først med »Before«-trilogien – »Before Sunrise«, »Before Sunset« og »Before Midnight« – der følger parret Jesse og Celine den nat de mødes, deres gensyn ni år senere og den efterfølgende parforholdskrise endnu ni år senere. Optaget med samme skuespillere med samme ni-års intervaller. Nu fører han metoden videre med »Boyhood«, der følger drengen Mason fra han er fem år til han er atten år, igen optaget over 12 år med samme skuespillere i alle roller. En metode, der er lige så skrøbelig som menneskelige liv, og derfor desto mere imponerende.

Indtil videre er det lykkedes Linklater at holde på sine spillere. Heldigvis, for resultatet er intet mindre end mesterligt – ja, direkte magisk. »Boyhood« er hverdagsrealisme, når den er allermest nærværende, vedkommende og ægte.

Tårene flyder

Det er egentlig ikke fordi der sker så meget andet, end der kunne være sket i et hvilket som helst liv – hvilket selvfølgelig netop er pointen. Mason og hans søster bor alene med deres mor, der kæmper for at få enderne til at hænge sammen, mens deres umodne far kommer på besøg af og til. Først håber Mason og Samantha, at forældrene vil finde sammen igen, men snart bliver det klart, at det aldrig kommer til at ske – til gengæld sker der så meget andet: kærlighed, skilsmisser, flytninger, fødsler ... og en lille dreng der bliver tolv år ældre, lige så stille og roligt.

Store dramaer bliver spillet for hvad de er, humoren klukker underfundigt, og tårerne flyder, hvor tårer skal, mens selve livet går, og folk bliver ældre, tungere og både klogere og mere forvirrede, som vi mennesker nu engang har det med at blive. Det er næsten hypnotiserende i al sin komplekse enkelthed.

»Boyhood« er filmpoesi med ultrarealistisk fortegn, og en sjældent fin beskrivelse af, hvad det vil sige at være barn – og at holde op med at være det igen.

Manuskriptet til »Boyhood« er skrevet af Richard Linklater sammen med hans efterhånden faste samarbejdspartner Ethan Hawke, der spillede Jesse i »Before«-trilogien og her spiller Samantha og Mason velmenende, men forvirrede far over for Patricia Arquettes følsomme, hårdtarbejdende og på sin egen måde lige så forvirrede mor.

Filmen største stjerne er dog Ellar Coltrane, der spiller Mason, som var han ikke født til andet. Ikke et sekund føles forkert eller forceret i løbet af de tolv år. Richard Linklaters datter Lorelai, der faktisk var ved at opgive projektet undervejs, leverer troværdig comic relief som Masons selvbevidste søster Samantha.

»Boyhood« er ganske enkelt en af de senere års bedste film – dybfølt, troværdig, sjov, sørgelig og helt ekstremt vedkommende. Og på trods af sine enkle virkemidler dybt original. En filmoplevelse af de helt, helt store.

Hvad: »Boyhood«.

Hvem: Instruktør Richard Linklater. Medvirkende: Ellar Coltrane, Ethan Hawke.

Hvor: Premiere over hele landet.