Meget mere myredreng

Historien i Ask Hasselbalchs »Antboy – Den Røde Furies Hævn« er ikke helt så skarptskåret som i den første film om superhelten Antboy. Til gengæld har den en mere alvorlig tone og endnu bedre skuespil og effekter end dens fine forgænger.

»Antboy – Den Røde Furies Hævn«. Fold sammen

Ask Hasselbalch beviste med »Antboy«, at man sagtens kan lave superheltefilm på danske budgetter – i respekt for de amerikanske genrekonventioner, men med en ægte dansk nede-på-jorden tilgang til karaktererne og historien, der i bund og grund handlede om at finde venskab. Selvfølgelig baseret på Kenneth Bøgh Andersens populære bogserie af samme navn.

I »Antboy – Den Røde FuriesHævn« er tonen blevet mere dyster. Der er skruet ned for komikken og op for konflikterne. Pelle er ved at finde sig til rette i sin nye identitet som Antboy, men der er stadig ting, der er svære, som for eksempel at fortælle veninden Ida, at han er vild med hende. Hver gang han er lige ved det, kommer der et bankrøveri eller noget andet akut i vejen. Og det bliver ikke bedre, da den selvglade veganer Christian begynder på skolen og straks får et godt øje til Ida. Helt galt går det, da Antboy redder den lidt nørdede pige Marie, men efterfølgende skuffer hende ved ikke at dukke op til hendes skolefest som lovet. For Maries far har opfundet en usynlighedskappe, som Marie bruger til at få hævn over Antboy, med hjælp fra de tumpede terror-tvillinger – der igen får hjælp af loppen.

God energi

Lyder det forvirrende? Det er det faktisk også indimellem. Ask Hasselbalch bobler af fortælleiver og lyst til at udvide historien i en hel masse retninger på en gang og kommer derfor til at sende lidt for mange bolde op i luften. Et par stykker lander på jorden med et suk, men langt de fleste svæver heldigvis i en fin fortællebue, båret oppe af den gode energi i historien, der underholder hele vejen. Man kan kun håbe, at han har flere historietråde i ærmet til de næste film i serien, som forhåbentlig kommer.

Hvor historien i »Antboy – Den Røde Furies Hævn« ikke er så skaptskåret som »Antboy«, er både effekter og skuespil til gengæld blevet endnu bedre siden sidst. Man kan tydeligt se at de unge skuespillere, ikke mindst Oscar Dietz i hovedrollen, har fået et rigtigt godt greb om deres karakterer, der har fået mere dybde og en klædelig kant.

Hvad: »Antboy – Den Røde Furies Hævn«.

Hvem: Instruktør: Ask Hasselbalch. Medvirkende: Oscar Dietz, Samuel Ting Graf m.fl.

Hvor: Premiere over hele landet.

Det kan godt være, at Pelle stadig er lille og lidt nørdet, men når han tager det sorte superheltekostume på, ved hele byen, hvem han er. Oscar Dietz er yderst veloplagt i rollen som Antboy. Fold sammen