Med livet som indsats

Ron Howard er tilbage i forrygende form med »Rush« – et intenst menneskeligt drama om fejden mellem to racerlegender.

Titlen er meget velvalgt. »Rush« er et sus for hele systemet, blædende godt spillet af Chris Hemsworth og ikke mindst Daniel Brühl der giver den alt hvad de kan som de to racerkørere, der var datidens rockstjerner. PR-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Ud af de 25 personer, der stiller op, er der hvert år to, der mister livet«. Så kontant opregner racerlegenden Niki Lauda risikoen ved at stille op i verdens mest prestigefyldte racerløb Formel 1 i Ron Howards mesterlige »Rush«, der forener fascinationen ved den potentielt dødbringende sport med et stærkt menneskeligt drama.

Østrigske Niki Lauda og britiske James Hunt møder første gang hinanden i Formel 3, hvor Hunt laver et vovet stunt, der sender Lauda ud af spillet. Det bliver starten på en personlig rivalisering uden lige mellem de to håbefulde opkomplinge, der siden avancerer til Formel 1 og de prestigefyldte hold Ferrari og MacLaren. De to kombattanter kunne ikke være mere forskellige; James Hunt er en charmerende playboy med mere end et strejf af uansvarlighed, mens Niki Lauda er rationel, fokuseret og lidt af en enspænder. To ting har de imidlertid tilfælles; det rå talent og viljen til at slå den anden, koste hvad det vil. Niki Lauda vinder verdensmesterskabet i 1975, så året efter er James Hunt opsat på, at slå »den lille rotte«, som han kalder Lauda, koste hvad det vil. Og det kommer til at koste.

Vitalt kamera

Chris Hemsworth og Daniel Brühl er fremragende som Hunt og Lauda, der ikke er reduceret til helte eller skurke, men fremstår som komplekse karakterer med fejl såvel som formildende sider. Sympatien er delt mellem to på mange måder ligeværdige mænd, der bruger fjendskabet som et ekstra potent brændstof på racerbanen. Et fjendskab man mere end fornemmer dækker over en dyb respekt for den andens kunnen – og måske også en solid dosis misundelse. Det gør dramaet interessant på et langt dybere plan, end hvis det bare handlede om, hvem der vinder løbet – og livet. Det kræver trods alt bare et par klik på nettet at finde ud af.

Dramaet bliver flot understreget af Anthony Dod Mantles mesterligt vitale kamera, der tager os med helt ind bag rattet, til fødderne, der i vanvittigt tempo hamrer mod pedalerne, det smadrede gearskifte, der får blodet til at løbe fra håndfladerne og ud igen til de hujende tilskuere, til græsset, der køres i smadder mod skridende hjul. Det er, så adrenalinet synger i årerne, og benzindampene går i blodet. I korte øjeblikke forstår man, hvorfor vores to helte gang på gang sætter livet på spil for at blive den hurtigste på racerbanen.

»Rush« er en flot film, men først og fremmest en utroligt velfortalt film. Manuskriptet er skrevet af Peter Morgan, som Ron Howard også arbejdede sammen med på den fremragende »Frost/Nixon«, og han forstår at levere både spænding og følelser i perfekt afmålte doser, der holder os sultne, engagerede og underholdt i biografsæderne. Alt går op i en højere enhed i »Rush«, der bestemt ikke kun er for adrenalintossede racerfans, men for alle der sætter pris på et spændende, medrivende og velfortalt menneskeligt drama. Der endda er taget fra den virkelige verden.

Hvad: Rush

Hvem: Instruktør Ron Howard. Medvirkende: Daniel Brühl, Chris Hemsworth

Hvor: Premiere over hele landet