Må dine nærmeste kigge i din mobiltelefon?

En impulsiv selskabsleg med mobiltelefoner får en middag for kultiverede italienske voksne til at ende i et uhyggeligt underholdende emotionelt stripnummer.

Bedste venner viser sig at være perfekte fremmede i italiensk forviklingsdrama fra mobiltelefonens tidsalder. Fold sammen

Hvis selskabslegen i den italienske film ”Perfect Strangers” griber om sig i virkelighedens verden, vil antallet af skilsmisser eksplodere. Tre par og en singlefyr mødes til middag. Mændene er ungdomsvenner. Ved en pludselig indskydelse fra en af kvinderne går de med til at lege en selskabsleg. Alle lægger mobiltelefonerne på bordet og under middagen og alle må læse og lytte med på sms’er og hvad der sker i diverse apps. Det tør forsamlingen kun tøvende, og derfra ruller dramaet. Først med pudsige uskyldigheder, men siden med utroskab og andre hemmeligheder. Idéen er original og forrygende foldet ud i et manuskript, der både har humor og alvor i sig. Efterhånden som skeletterne vælter ud af skabene, konstaterer en af kvinderne ”Folk burde lære hvordan man går fra hinanden”. Eller være lidt mere overbærende overfor livets fristelser kunne man maliciøst tilføje fra biografmørket, hvor man selv sidder i sikkerhed med sin mobiltelefon godt slukket. Ingen slipper fra middagen uden afsløringer. Den store afsløring for billetkøberen vil være, at det står så godt til i italiensk film for tiden. Stor cadeau til det lille distributionsselskab Filmbazar for at hente både ”gangsterfilmen ”Suburra” og nu også ”Perfect Strangers” til Danmark.

Hvad: Perfect Strangers. Hvem: Instruktør: Paolo Genovese. Medvirkende: Giuseppe Batiston, Anna Foglietta, Marco Giallini, Edoardo Leo. Hvor: Premiere over hele landet i aften og dernæst kører filmen i udvalgte større byer.