Løbet er kørt

Der er ikke mange dramaturgiske hårnålesving i Pixars nye »Biler 3«, der er en rimeligt lige ud af landevejen fortælling om at komme overens med at blive ældre.

Pæn, poleret og lidt kedelig. Pixar mangler benzin på motoren i "biler 3" Foto: 2017 Disney/Pixar. Fold sammen

Lynet McQueen har nu i mange år været på toppen af racerverdenen, men denne sæson må han se sig slået af en helt ny lynhurtig generation af biler. Hans (jævn)aldrende racerkollegaer falder fra en efter en, men Lynet nægter at give sig, før en ulykke sætter en stopper for sæsonen. Men hvad med næste sæson? Lynet nægter at lade sig presse ud, som sin mentor Doc Hudson. I et sidste forsøg på at genvinde selvværd og status, tager han derfor på højteknologisk træningslejr med den energiske trænerbil Cruz. Men måske skal svaret på hvad fremtiden skal bringe findes et helt andet sted end i de sidste nye fart-simulatorer - nemlig i fortiden.

Hvor »Biler 2« tog en gevaldig afstikker kloden rundt med birollen Bumle i spidsen for en James Bond’sk spion-jagt, er »Biler 3« tilbage i hjulsporet fra den allerførste film i serien fra 2006. Her er lilleby-romantik, hyldest af gode gammeldags dyder som venskab og sammenhold og en historie fyldt med sentimentalitet og nostalgi – ikke mindst fordi Lynets gamle mentor Doc Hudson får en posthum hovedrolle.

»Biler 3« er til tider nærmest et ekko af den første film i serien, når den da ikke er et ekko af stort set hver eneste film der nogensinde er lavet om at lade egoet fare og finde roen, der hvor man er - geografisk og aldersmæssigt. »Biler 3« er et par hyggelige joggingbukser en stille søndag. Den er de der sko, du har gået i så længe, at de føles som et ekstra lag hud på fødderne. Selvom Lynet McQueen må så grueligt meget igennem, føles det aldrig for alvor farligt. Det er både hyggeligt og opbyggeligt, men man savner lidt mere grus i motoren. Lidt mere på spil og lidt mere tvivl om udfaldet. »Biler 3« får en til at frygte, at ellers altid driftsikre Pixar også er ved at få lidt rust i karosseriet. Eller måske er løbet bare ved at være kørt for »Biler«?

»Biler 3«

Instruktør Brian Fee. Danske stemmer: David Owe, Johanne Louise Schmidt