Lodret langemand til dansk film

Manden der havde svært ved at få penge til en film om Kronprins Frederiks vilde ungdom, overrumpler med syret film om modent par, der sørger over, deres dreng er blevet voksen.

Stillfoto fra ForÔø?ldre Fold sammen

Uanset hvor arbejdsomt og svært det er at være forældre til småbørn, med hvad deraf følger af bleskift og hårdt arbejde, kan det være ligeså svært, når børnene bliver voksne og flytter hjemmefra. Øvelsen i at give slip er måske endda sværere end arbejdsbyrden med de helt små børn.

Kjeld og Vibeke (Søren Malling og Bodil Jørgensen) forsøger at forsikre sig om, at der ikke er noget galt, efter deres søn Esben er flyttet hjemmefra. Det gigantiske tomrum foran dem er usynligt ved første øjekast, men de opdager snart, at det blokerer for det videre i livet. Ved en tilfældighed opdager Kjeld, at lige netop den lejlighed det modne par boede i, da de var helt unge, er sat til salg. Han overbeviser hende om at sælge huset og flytte til byen. Oven i købet tættere på sønnen, der har travlt med sit eget.

Turtelduerne morer sig med at få lejligheden til at se ud, som da de var unge, og det er varmt, godt og morsomt for dem, indtil skæbnen, naturen eller manuskriptforfatteren spiller dem et puds, og forvandler dem til deres unge jeg. Karaktererne Kjeld og Vibeke spilles derefter af Elliot Crosset Hove og Miri Ann Beuschel. Mere af handlingen skal ikke røbes her, men efter det overraskende, det akavede og det morsomme bliver det hele indviklet og der skal afregnes med skæbnen i kosmisk kaos.

Christian Tafdrup har både skrevet og instrueret en original, overrumplende og uhyre forfriskende film, der balancerer mellem drama og komedie med et overnaturligt skru. Når ”Forældre” er bedst, er den det aparte fra den fransk nybølge tilsat modent dansk skuespillerflæsk af bedste udskæring serveret med en ivrigt hoppende lodret langemand til socialrealismen i dansk film. Elliot Crosset Hove og Miri Anne Beuschel gør det dygtigt, mens Søren Malling og Bodil Jørgensen sætter scenen decideret mesterligt. Man fornemmer to store sitrende skuespillerdyr bag hvert eneste ord hos hverdagsdanskerne Kjeld og Vibeke.

Naturligvis er det svært at komme helskindet retur fra det magiske overdrev for Christian Tafdrup. At se filmen er næsten som at høre de første sprøde egensindige toner i en guitarsolo med stor begejstring, for derefter at få nok efterhånden som sangen syrer til i insisterende og gentagne riffs, bare fordi man kan. Til sidst bliver ”Forældre” fandenivoldsk uden følelsesmæssig forankring, men næsten alt er tilgivet på grund af den lodrette langemand.

Hvad: Forældre. Hvem: Instruktør: Christian Tafdrup. Medvirkende: Søren Malling, Bodil Jørgensen, Elliot Crosset Hove, Miri Ann Beuschel. Hvor: Premiere i København, Aarhus, Aalborg, Odense, Kolding og Hillerød.