Kunsten ned på jorden

Jørgen Leth træder i baggrunden til fordel for kunstmaleren John Kørner i en dokumentarfilm, der er mere jordnær og åben end forventet. Men den er også for kort.

John Kørner rager ikke kun op i kunstlandskabet, fordi han er mere end to meter høj. Han tiltrækker sig opmærksomhed, fordi kombinationen af kontroversielle temaer malet i spartanske motiver med let tilgængelige klare farveflader indbyder til, at man selv digter videre på dem. Kørners billeder skal gerne »stå og vibrere og ikke ligne glansbilleder«, som han siger.

Jørgen Leth rager ikke kun op i film- og litteraturlandskabet, fordi han insisterer på at være fascineret af kvindekønnet på sin egen facon, men fordi han er en antropologisk excentriker og en vedholdende cykelekspert, som de fleste af os har lært at elske.

Hvad får vi så i mødet mellem de to kunstnere? Mindre Jørgen Leth end forventet, og det er i dette tilfælde ment som en ros. Tidligere tiders messende og insisterende stil er afløst af en ældre mands mere tilbagelænede beundring af sit objekt. Det er spændende at se Kørner male på de store lærreder, mens de ligger ned og se ham blive inspireret af fotografier i gamle bøger. Lidt for megen næsegrus beundring har Leth for Kørner og alt for mange bandeord i sin mund. Men lad gå med det, for det er i samtalen mellem Jørgen Leth og John Kørner, hvor »Jeg taler til Jer« lever bedst. Kørner fortæller spændende om billedserier med de faldne danske soldater og malerierne til Kronprins Frederiks bolig på Amalienborg. John og Jørgen er ikke højt- ravende men forbløffende jordnære, når de forsøger at beskrive malerierne, og det åbner filmen mod de dele af publikum, som ikke er intellektuelt interesseret i kunsten. Alle kan være med, og det er livsbekræftende.

Filmen er for kort

Man siger godt nok, at det er en god idé at stoppe en film, lige der hvor publikum efterlades sultne og gerne vil have mere, men her er Leths nye film med mindre end en times spilletid for kort efter min smag. At kræve mere baggrund og dybde er måske nok på et vist plan at misforstå Jørgen Leths stil som dokumentarist, men jeg savner nu alligevel mere om John Kørners baggrund, hans politiske holdninger og svaret på, hvor hans kald som kunstner kommer fra?

Hvad: »Jeg taler til Jer – John Kørners verden«.

Hvem: Instruktør: Jørgen Leth.

Hvor: Premiere i København, Aarhus, Aalborg og Odense.