Kropsnær klaustrofobi

Danske Zlatko Buric har en bærende rolle som tyrannisk pater familias i Hana Jusics dansk-kroatiske co-produktion »I familiens skød«.

Mia Petricevic i den dansk-kroatiske »I familiens skød« Fold sammen
Læs mere

Hana Jusics »I familiens skød« handler om, hvor svært det kan være at bryde – eller bare slække på – blodets bånd, selvom de snærer og strammer i en grad, så alt liv er ved at blive presset ud af en.

Det oplever 24-årige Marijana på egen krop, da hendes far, patriarken der har styret sin lille kernefamilie med fast og brutal hånd i årevis, får et slagtilfælde og lænkes til sengen, uden at kunne kommunikere med sin omgivelser. Pludselig er det Marijanas job at hente pengene hjem til sin forbitrede, ondskabsfulde mor, og hendes tilbagestående storebror, der angiveligt ikke har arbejdet en dag i sit liv. Marijana gør hvad der forventes – men oprøret begynder lige så stille at ulme bag hendes udtryksløse facade.

»I familiens skød« er en film med meget krop. Nøgne kroppe, svedende kroppe, slaskede, utrænede kroppe, magre kroppe, ludende skuldre og den låsthed i gangen, der kommer af vane og opgivelse. Hana Jusic zoomer helt ind på menstruationsbind, voksenbleer og behårede baller. Marijana er lige så tynd som hendes bror er flommet, lige så tør som han er svedig. Det er lige før vi kan lugte sved og sure tæer gennem lærredet.

Det er næsten for meget af det gode, men pointen er klar: mennesket er primalt, dyrisk, og den ur-menneskelige flokmentalitet, familien, er så instinktivt vigtig, at vi udholder meget. For meget. For enten er du med, eller også er du ikke, – og så snart alfa-hannen lægger sig på ryggen, starter kampen om, hvem der nu skal bestemme.

Det er så klaustrofobisk at overvære det dysfunktionelle familieliv, at det næsten er svært at trække vejret. De små åndehuller hvor smil og varme får lov at komme op til overfladen, er som solskin efter en uge med regn: man hungrer. For ’I familiens skød’ lever i spændingen mellem foragt og kærlighed. I familiestrukturens kompleksitet, hvor had og kærlighed kan være to sider af samme sag. Det er interessant og tankevækkende stillet op – ikke mindst fordi Mia Petricevic rører dybt i en stærk og underspillet præstation som Marijana.

»I familiens skød«

Instruktør Hana Jusic. Medvirkende: Zlatko Buric, Mia Petricevic.