Kristen Stewart i fransk spøgelseshistorie

Franske Olivier Assayas' "Personal Shopper" med Kristen Stewart er en både sær og fascinerende spøgelseshistorie.

Kristen Stewart er fremragende som sørgende spøgelsesjæger – og luksus-indkøber – i »Personal Shopper«. Foto: PR Foto Camera Film Fold sammen

Franske Olivier Assayas delte de kritiske vande på sidste års filmfestival i Cannes med »Personal Shopper«, som han dog alligevel endte med at modtage prisen for Bedste instruktør for. Og det er fuldt fortjent, for hvad end man måtte mene om filmen - og der er mange mulige meninger og tolkninger - så er der tale om et dybt originalt værk.

Endnu engang har Olivier Assayas valgt Kristen Stewart, der må siges for alvor at have lagt sin »Twilight«-tid bag sig, til hovedrollen. Hun spillede også den ene hovedrolle i hans seneste film, den mesterlige »Skyerne over Sils Maria, som hun modtog Frankrigs fornemste filmpris, en César, for.

I »Personal Shopper« spiller hun amerikanske Maureen, der arbejder som personlig shopper for en arrogant superstjerne i Paris. Et job – og en chef – hun hader, men som gør det muligt for hende at blive i Paris og vente på et tegn fra sin afdøde tvillingebror. Maureen er nemlig også et spiritistisk medie, der kan mærke spøgelser. Også de mindre venligtsindede. Under en natlig seance i broderens hus, kommer hun således i nærkontakt med en aggressiv ånd, og kort efter begynder hun at modtage mystiske sms’er fra nogen – eller noget – der kender hendes mindste bevægelser.

»Personal Shopper« kan bedst beskrives som lige dele high-fashion spøgelseshistorie og eksistentielt sorgdrama. Filmen igennem tvinges publikum til at sætte spørgsmåstegn ved, hvad der er fantasi og hvad der er virkelighed. Hvor meget slører sorgen Maureens greb om virkeligheden? Og hvor sikkert og sandt er vores eget billede af, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre? Olivier Assayas leger med os. Kaster fragmenter, stumper, spor og brikker efter os, som vi selv kan få lov at samle til et billede, der måske – måske ikke – ender med at give mening. »Personal Shopper« er ikke en let film, men overgiver man sig til fortællingens skiftevis sørgmodige, poetiske og uhyggelige flow, får man en oplevelse udover det sædvanlige. For indimellem behøver man ikke forstå alt, for at det giver mening. I livet såvel som på film.

»Personal Shopper«

Instruktør Olivier Assayas. Medvirkende: Kristen Stewart, Lars Eidinger