Kammerspil uden glød og nødvendighed

Ingen tvivl om at svenske Jan Troell på 82 år er en dygtig instruktør. Desværre er »Dom over død mand« ikke en af hans bedste film.

Jesper Christensen spiller journalisten Torgny Segerstedt, der tordner mod nazismen. Foto: PR Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ingen tvivl om at svenske Jan Troell på 82 år er en dygtig instruktør, der blandt andet med film som »Hamsun« og »Maria Larssons evige øjeblik« har været en af svensk films største skikkelser gennem tiderne.

Desværre er »Dom over død mand« ikke en af hans bedste film. Jesper Christensen spiller den svenske journalist Torgny Segerstedt, der tordnede imod nazisterne på sin avis i 1930erne og frem til sin død i 1945.

I en to timer lang film forsøger Troell i flotte sort/hvide billeder at gengive personens stålsatte jeg og begivenhederne omkring ham. Christensen spiller nuanceret, men man får ikke rigtigt nogen forklaring på den danske klangbund i hans sprog. Og ikke bare én gang zoomer kameraet ud og giver os et overbliksbillede.

Det intellektuelle kammerspil udarter sig mere og mere til en meget lang kronik i stedet for at swinge som film.

Man kan godt se Troells håndelag som filmskaber i billederne, men gløden og nødvendigheden i replikkerne og filmen som helhed bliver aldrig tydelig.

Hvad: »Dom over død mand«.

Hvem: Instruktør: Jan Troell. Medvirkende: Jesper Christensen, Pernilla August, Sonja Richter.

Hvor: Premiere i Cinemateket i København.