Kærlighed med bid

Tredje del af Twilight-sagaen, »Eclipse«, er mere udadvendt og actionfyldt end den foregående, men også mere hul.

Edward (Robert Patterson) og Bella (Kristen Stewart) er klar med endnu en gang romantisk teenage-eskapisme i den nye Twilight-film, »Eclipse«, der har premiere i dag. Fold sammen

Uanset hvad der står i denne anmeldelse, er der ingen tvivl om at tredje del af Twilight-sagaen, »Eclipse«, vil blive set af millioner. For siden Stephenie Meyer fik sine bøger udgivet og de tre af de fire bind nu er filmatiseret, er Twilight-fænomenet vokset til uanede proportioner, hvor antallet af Twi-hard-fans, som de mest hardcore fans kaldes, er steget eksplosivt. De to første film har solgt over en milliard billetter verden over, sat nye rekorder inden for DVD-salg og gjort filmenes skuespillere til de mest eftertragtede teenagestjerner i øjeblikket.

De fans vil uden tvivl se »Eclipse«, uanset hvad der måtte blive skrevet om den. Men for alle andre, der tænker »ja, måske vil jeg se den«, kan man hurtigt konstatere, at denne nye film - lige som den foregående, »New Moon«, ikke er på højde med den første film. Bare sådan for at sætte forventningsniveauet.

Denne tredje omgang er instrueret af David Slade, der tidligere har lavet »30 Days of Night« og »Hard Candy« og som nu træder i fodsporene af de to første films instruktører, Catherine Hardwicke og Chris Weitz. Udskiftningen på instruktørposten er forståelig, for ulig Harry Potter-franchisen, er hver af Twilight-filmene i deres indhold ret forskellige. Og til forskel fra »New Moon«s indadvendte, passive og sørgmodige tone, har »Eclipse« fokus på Bellas aktive valg og de mulige konsekvenser af dem.

Hun og hendes højt elskede vampyrkæreste Edward Cullen (Kristen Stewart og Robert Pattinson) er tilbage i den lille by Forks, hvor Edward nu har lagt alle ideer om, at han er for farlig for Bella, på hylden. I hvert fald indtil hun begynder at ønske også at blive vampyr ved hans bid. De indgår et kompromis, hvor han lover at »forvandle« hende, efter de er blevet gift. Lige som han heller ikke vil have sex med hende, før der er sat en vielsesring på hendes finger. Den ret umoderne holdning skal ses i lyset af at Edward jo i virkeligheden er en gammel mand med gammeldags værdier, men lige præcis det har været omdrejningspunktet for noget af kritikken af ophavskvinden - og mormonen - Meyers, der er blevet beskyldt for at promovere et utidssvarende og undertrykkende kvindesyn.

For flad

Så bombastisk fremstår problemstillingen ikke i filmen. Her er Bella en 17-årig teenagepige, der ikke er bange for at sætte ord på sin seksuelle lyst til sin kæreste, men som vælger at acceptere hans holdning. Og hele filmen handler netop om at træffe et valg og at hvert valg har en konsekvens. Både når det gælder valget vampyr eller ej, og når det gælder valget af partner - Edward eller den gode ven - og varulv - Jacob (Taylor Lautner), som hun også har følelser for.

Samtidig med trekantsdramaet truer en helt ny flok vampyrer, nogle meget sultne »nyfødte«, med at slå Bella og hele Cullens-klanen ihjel. Og for at overvinde dem, må vampyrfamilien og varulve-slægten arbejde sammen.

Sidstnævnte del er med til at bringe handlingen i »Eclipse« ud af den ydre stilstand, der hele tiden truer filmene, men David Slade formår desværre ikke at opbygge spændingen, hverken når det gælder den actionprægede konfrontation eller det følelsesmæssige drama mellem hovedpersonerne. Han forlader sig også i højere grad på, at man kender til Twilight-universet og har set de to første film. For en nybegynder, vil »Eclipse« virke indforstået og selvhøjtidelig og i det hele taget som en let fuser. Hvilket dog i nogen grad bliver opvejet af skuespillerne, som tydeligt finder sig bedre og bedre tilpas i deres roller. Kristen Stewart som Bella viser andre sider end den mutte, Robert Pattinson som Edward har flere nuancer og Taylor Lautner en anelse mere dybde. De tre har hovedansvaret for at »Eclipse« er en Twilight-del, der ikke falder igennem. Men som på den anden side heller ikke er den bedste. Den er dog, og det er måske det vigtigste, romantisk teenage-eskapisme med et fascinerende tusmørke-twist af en smag for blod.