Kærlighed gør blind

Skønne Marion Cotillard gør en nærmest ulideligt selvcentreret karakter både rørende og interessant i det franske kærlighedsdrama "Elsk mig!"

Louis Garrel og Marion Cotillard I Nicole Garcias 'Elsk mig!' Fold sammen

Nicole Garcias »Elsk mig!« er en på samme tid svulmende melodramatisk og tankevækkende poetisk fortælling om kærlighedens og længslens kraft, der er stærk nok til at få sindet til at slå kolbøtter, og øjnene til at miste evnen til at se klart.

I 50ernes Frankrig forventes unge piger fra landet at opføre sig dydigt, blive gift og leve et stilfærdigt liv. Men det indgår ikke i Gabrielles planer. Hun er besat af hormon-styrede drømme om erotik og den helt store kærlighed. Da hendes mor opgiver at styre hende og giver hende et ultimatum: fornuftsægteskab eller sindssygehospital, giver hun sit ja til den stilfærdige murer José. Men drømmen om kærligheden lurer stadig, og får fuldt blus i mødet med den dødsmærkede løjtnant André. Men hvor meget er egentlig drøm, og hvor meget er virkelighed? Er kærligheden en illusion, eller ser den i virkeligheden bare ud som noget helt andet, end man får indtryk af i film og bøger?

Nicole Garcia er en modig instruktør, der skruer så højt op for melodramaet, at det grænser til klicheen, ikke mindst i beskrivelsen af den franske løjtnant: poetisk, klaverspillende, skumlende, ulmende, dødssyg – min romantiske sjæl, hvad vil du mere? At det virker skyldes til dels, at vi ser dramaet – og manden – gennem Gabrielles forblændede øjne, men også at Nicole Garcia har castet fabelagtige Marion Cotillard som Gabrielle. Hun giver hende både drømmerens sårbarhed og egoistens skarpe kant, som vi bare ved at nogen – højst sandsynligt hende selv – kommer til at skære sig på, inden historien er slut.

»Elsk mig!«

Instruktør: Nicole Garcia. Medvirkende: Marion Cotillard, Louis Garrel